Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10969

Title: Estudo da coordenação motora em crianças dos 3 aos 6 anos de idade, na região do Alentejo
Authors: Teixeira, Ana Rita de Carvalho
Advisors: Fernandes, Jorge Manuel Gomes de Azevedo
Keywords: Criança
Coordenação motora
Idade
Child
Motor coordination
Age
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A coordenação motora, assim como o desenvolvimento motor, é influenciada por características biológicas e socioculturais perante tal, este estudo, de delineamento transversal, pretende estudar e comparar a coordenação motora em crianças dos 3 aos 6 anos de idade, a fim de comprovar a influência do fator idade no desenvolvimento das habilidades de destreza manual, lançar e agarrar e equilíbrio. Este estudo é essencial para aos profissionais direcionarem melhor a sua prática às necessidades específicas das crianças. Fizeram parte da investigação 318 crianças que frequentavam o ensino pré-escolar, da região do Alentejo. O instrumento utilizado para avaliar a coordenação motora foi o Movement Assessment Battery for Children, segunda edição (M-ABC-2). Constatou-se que existem diferenças estatisticamente significativas entre as três faixas etárias em estudo. Verificou-se ainda um incremento positivo no desenvolvimento da coordenação motora com a idade, em cinco das oito tarefas motoras que compõem o MABC- 2; *** STUDY OF MOTOR COORDINATION OF THREE TO SIX-YEAROLD CHILDREN IN THE REGION OF ALENTEJO. ABSTRACT: Motor coordination, as well as motor development is influenced by biological and socio-cultural features. Thus, this cross sectional study intended to study and compare the motor coordination in three to six-year-old children, in order to proves the influence of age in the development of the skills ok manual dexterity, aiming and catching and balance. This study is essential for professionals to adapt their practice to the specific needs of children. 318 children that attended pre-school in the region of Alentejo were part of the investigation. The tool to assess the motor coordination was the Movement Assessment Battery for Children, second edition (M-ABC-2). Statistically Significant differences were found among the three studied age groups, with a positive increase in the development of the motor coordination throughout the years. This means that older children tended to have a better performance than younger ones which proves the influence of age in the development of these, in five of the eight motor tasks that comprise the M- ABC- 2.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10969
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação.pdf6.24 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois