Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10906

Title: Bibliotecas físicas ou virtuais?: reengenharia de espaços, serviços e competências nas bibliotecas universitárias do século XXI
Authors: Saraiva, Paula Cristina Sousa
Advisors: Quaresma, Paulo
Keywords: Bibliotecas académicas-modelo
Bibliotecas físicas
Bibliotecas digitais
Biblioteca 2.0
Biblioteca 3.0
Reengenharia de espaços
Academic libraries-model
Physical libraries
Digital libraries
Library 2.0
Library 3.0
Library spaces
Librarian skills
Library networks
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: RESUMO: O novo modelo de ensino-aprendizagem introduzido por Bolonha e a implementação de tecnologias nas bibliotecas académicas, trouxeram mudanças profundas ao modo como o conhecimento é produzido e disseminado e conduziram à necessidade de uma reengenharia de espaços, serviços e competências, conferindo às bibliotecas um maior dinamismo e inovação nos serviços que oferecem, cada vez mais centrados nas necessidades reais dos seus utilizadores. Este estudo, analisa as tendências conjeturais centradas na triologia utilizadores/ bibliotecas/ tecnologias, recorrendo à triangulação de dados, baseada na revisão de literatura, na realização de inquéritos aos utilizadores e bibliotecas portuguesas e europeias e na observação de bibliotecas através de visitas de estudo, análise das homepages e planos estratégicos. Os resultados obtidos, permitiram delinear um modelo de biblioteca académica inserida numa rede de bibliotecas, demonstrando-se que a colaboração entre instituições e a integração comum de serviços são essenciais para o desenvolvimento futuro destas estruturas académicas, produtoras e geradoras de conhecimento; ABSTRACT: PHYSICAL OR VIRTUAL LIBRARIES? Spaces, services and expertise reengineering in the university libraries of 21st century The new teaching and learning model introduced by Bologna process and the implementation of technologies in academic libraries, changed the way how knowledge is produced and disseminated and have created within academic libraries, new needs of space reengeneering, new services and new librarian skills that increased the offer of dynamic and innovating services with high level quality, based on new technologies and user centered. This study is focused in the library trends and based in the analysis of the triology: users / libraries / technologies and applied as methodology, the data triangulation method, based on the literature review, user survey / questionnaires to portuguese and european libraries and observation of libraries in study visits and analysis of their homepages and strategic plans. The results, brings to the light a new model for the academic library in 21st century embedded in a network of libraries, showing us that collaboration between institutions and the integration of services (shared services) are essential for the future development of these academic structures responsible for producing and sharing knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10906
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PSARAIVA_ Dout_JAN2014.pdfDocumento principal9.61 MBAdobe PDFView/Open
Anexo5_Analise_planos_estrategicos.pdf509.52 kBAdobe PDFView/Open
Anexo4_Analise_SitesBibliotecas.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois