Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10867

Title: Flexibilidade cognitiva: estudos de conceptualização e operacionalização do construto
Authors: Guerra, Maria Cristina Almeida Gama
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Adánez, Gerardo Prieto
Keywords: Construto de flexibilidade cognitiva
Desempenho da flexibilidade cognitiva
PDFC
Cognitive flexibility construct
Cognitive flexibility performance probe
PDFC
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta tese tem como objetivo principal a conceptualização e operacionalização avaliativa do construto de flexibilidade cognitiva enquanto processo mental, procurando explorar as dimensões que o constituem. É, ainda, seu objetivo o entendimento da relação entre flexibilidade cognitiva enquanto processo mental e comportamento inteligente. Para o efeito, foi construída uma prova de medição do construto, a saber: Prova de Desempenho da Flexibilidade Cognitiva (PDFC). A prova é constituída por seis situações, com um formato misto, isto é, uma subescala verbal e outra pictórica. O estudo final incidiu numa amostra de 603 estudantes do ensino superior, analisando-se os resultados através da Teoria Clássica dos Testes e da Teoria de Resposta ao Item. Os resultados obtidos indiciam uma prova promissora da medição da flexibilidade cognitiva enquanto processo mental que cumpre as recomendações da AERA, APA & NMCE (1999) e, evidenciam uma relação de dependência entre flexibilidade cognitiva, inteligência fluida, cristalizada e académica; #### Abstract: The thesis main goal is the conceptualization and evaluative operationalization of the cognitive flexibility construct as a mental process, seeking to explore the dimensions that constitute it. Other goal is also the understanding of the relation between cognitive flexibility, as a mental process, and intelligent behavior. For this purpose, a construct measurement probe was designed: Cognitive Flexibility Performance Probe (Prova de Desempenho de Flexibilidade – PDFC). The probe is made up of six situations, with a mixed format, i.e., verbal sub-scale and a pictorial sub-scale. The final study was made with a 603 higher student’s sample, the results being analyzed through the Classical Test Theory and Item Response Theory. The obtained results indicate a promising proof regarding the cognitive flexibility as a mental process measurement that satisfies the recommendations of AEA, APA & NMCE (1999) and demonstrate a dependency relation between cognitive flexibility, fluid, crystallized and academic intelligence.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10867
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Flexibilidade cognitiva-estudos de conceptualização e operacionalização do construto.pdf4.73 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois