Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/10480

Title: A Natureza, a Ideologia, o Sagrado
Authors: Bernardo, João Manuel
Editors: Veríssimo Serrão, Adriana
Keywords: natural vs. humano
ecologismo
espiritualidade
neo-panteismo
biofilia
Issue Date: 2013
Publisher: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa
Citation: Bernardo J.M. 2013, A natureza, a ideologia, o sagrado. In Veríssimo Serrão A. (ed.) Filosofia e Arquitectura Paisagista - Intervenções, 143-162. Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, Lisboa.
Abstract: In a time of secularization, skepticism regarding ideologies, and general disenchantment, nature occupied a central place. In the context of the sacred-profane opposition of the cultural sociology, the sacred character of nature is briefly analyzed in relation to city vs. nature dichotomy, genetically modified organisms, organic food, and natural products. Nature is also the object of ideologies and social movements which originated from Naess' deep ecology and its ecocentric worldview. The fight for the environment is the first global, supra-national, supra-social cause and its dimension and urgency led to extreme forms of activism, in some cases presenting the characteristics of holy wars. Intense and meaningful emotional experiences in nature shift the fundamental self-nature relationship. Regarding the emotional components, and based on the psychology of emotions, these environmental epiphanies are similar to the mystical/religious experiences which explains the nature-centered forms of spirituality. It is argued that these nature spiritualities are in fact a diffuse pantheism which may increase its importance in the future. Num tempo de secularização, cepticismo em relação às ideologias e desencanto geral, a natureza ocupou um lugar central. No contexto da oposição sagrado-profano da sociologia cultural, o carácter sagrado da natureza é brevemente analisado relativamente à dicotomia cidade-natureza, aos organismos geneticamente modificados, aos alimentos orgânicos e produtos naturais. A natureza é também o objecto de ideologias e movimentos sociais que tiveram origem na deep ecology de Naess e na visão ecocêntrica do mundo. A luta pelo ambiente é a primeira causa global, supranacional, suprassocial e a respectiva dimensão e urgência levam a formas extremas de activismo, nalguns casos com características de guerra santa. Experiências emocionalmente intensas e de forte significado vividas em espaços naturais alteram a relação de cada um com a natureza. Relativamente às componentes emocionais, e com base na psicologia das emoções, estas epifanias ambientais são similares às experiências mística/religiosas o que explica as formas de espiritualidade ligadas à natureza. Defende-se que estas formas de espiritualidade constituem um panteísmo difuso que pode ganhar maior importância no futuro.
URI: http://hdl.handle.net/10174/10480
ISBN: 978-989-8553-20-1
Type: bookPart
Appears in Collections:PAO - Publicações - Capítulos de Livros

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