Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39648
|
| Title: | Augusto Neuparth (1830-1887): fagotista virtuoso e músico inovador |
| Authors: | Carreira, Carolino António Silva Neves |
| Advisors: | Silva, Vanda de Sá |
| Keywords: | Augusto Neuparth Virtuosismo instrumental Fagote séc. XIX Santos Pinto Música Lisboa Augusto Neuparth Instrumental Virtuosity Bassoon Nineteenth Century Santos Pinto Music Lisbon |
| Issue Date: | 9-Jun-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | A presente tese, estruturada em quatro partes, estuda a figura do músico português
Augusto Neuparth, avaliando a sua dimensão de fagotista de excelência face aos
parâmetros de virtuosismo instrumental e a praxis fagotística coeva. Partindo de fontes
que permitam determinar o repertório romântico para fagote solo que foi executado pelo
músico, bem como os meios instrumentais utilizados procura fundamentar-se a existência
das características inovadoras e de transcendência de execução instrumental que estão
corporizadas em Neuparth tornando-o primus inter pares. É colocado o enfoque no
repertório romântico para fagote solo da autoria de Neuparth e de Santos Pinto no sentido
de dar a conhecer a sua mais-valia artística e a contemporaneidade dos desafios
instrumentais nele contidos. O empreendedorismo que levou Neuparth numa viagem pela
Éopa, da al deio memia ecia, até ao presente inéditas, serve como base
para compreender o seu perfil musical, bem como para contextualizar a praxis
instrumental da Lisboa de meados de oitocentos face às suas congéneres. - Augusto Neuparth (1830-1887): virtuoso bassoonist and innovative musician; Abstract: This thesis, structured in four parts, studies the figure of the Portuguese musician
Augusto Neuparth, evaluating his dimension as bassoonist of excellence in relation to the
parameters of instrumental virtuosity and coeval bassoon praxis. Starting from sources
that allow us to determine the Romantic repertoire for solo bassoon that the musician
performed, as well as the instrumental means he used, we seek to substantiate the
existence of the innovative and transcendent characteristics of instrumental performance
that Neuparth embodied, making him primus inter pares. The focus made on the
Romantic repertoire for solo bassoon by Neuparth and Santos Pinto allow us to reveal its
artistic added value and the contemporaneity of the instrumental challenges it contains.
The entrepreneurship spirit that led Neuparth on a journey through Europe, of which he
left a hitherto unknown ien memoi, ee a a bai fo ndeanding his musical
profile, as well as for contextualizing the instrumental praxis of mid-nineteenth century
Lisbon in relation to its peers. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39648 |
| Type: | doctoralThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|