Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39648

Title: Augusto Neuparth (1830-1887): fagotista virtuoso e músico inovador
Authors: Carreira, Carolino António Silva Neves
Advisors: Silva, Vanda de Sá
Keywords: Augusto Neuparth
Virtuosismo instrumental
Fagote
séc. XIX
Santos Pinto
Música
Lisboa
Augusto Neuparth
Instrumental Virtuosity
Bassoon
Nineteenth Century
Santos Pinto
Music
Lisbon
Issue Date: 9-Jun-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente tese, estruturada em quatro partes, estuda a figura do músico português Augusto Neuparth, avaliando a sua dimensão de fagotista de excelência face aos parâmetros de virtuosismo instrumental e a praxis fagotística coeva. Partindo de fontes que permitam determinar o repertório romântico para fagote solo que foi executado pelo músico, bem como os meios instrumentais utilizados procura fundamentar-se a existência das características inovadoras e de transcendência de execução instrumental que estão corporizadas em Neuparth tornando-o primus inter pares. É colocado o enfoque no repertório romântico para fagote solo da autoria de Neuparth e de Santos Pinto no sentido de dar a conhecer a sua mais-valia artística e a contemporaneidade dos desafios instrumentais nele contidos. O empreendedorismo que levou Neuparth numa viagem pela É􀁘􀁕opa, da 􀁔􀁘al dei􀁛o􀁘 􀂳mem􀁹􀁕ia􀁖􀂴 e􀁖c􀁕i􀁗a􀁖, até ao presente inéditas, serve como base para compreender o seu perfil musical, bem como para contextualizar a praxis instrumental da Lisboa de meados de oitocentos face às suas congéneres. - Augusto Neuparth (1830-1887): virtuoso bassoonist and innovative musician; Abstract: This thesis, structured in four parts, studies the figure of the Portuguese musician Augusto Neuparth, evaluating his dimension as bassoonist of excellence in relation to the parameters of instrumental virtuosity and coeval bassoon praxis. Starting from sources that allow us to determine the Romantic repertoire for solo bassoon that the musician performed, as well as the instrumental means he used, we seek to substantiate the existence of the innovative and transcendent characteristics of instrumental performance that Neuparth embodied, making him primus inter pares. The focus made on the Romantic repertoire for solo bassoon by Neuparth and Santos Pinto allow us to reveal its artistic added value and the contemporaneity of the instrumental challenges it contains. The entrepreneurship spirit that led Neuparth on a journey through Europe, of which he left a hitherto unknown 􀁚􀁕i􀁗􀁗en 􀂳memoi􀁕􀁖􀂴, 􀁖e􀁕􀁙e􀁖 a􀁖 a ba􀁖i􀁖 fo􀁕 􀁘nde􀁕􀁖􀁗anding his musical profile, as well as for contextualizing the instrumental praxis of mid-nineteenth century Lisbon in relation to its peers.
URI: http://hdl.handle.net/10174/39648
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Musica_e_Musiologia-Carolino_Antonio_Silva_Neves_Carreira.pdf16.46 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois