|
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39496
|
| Title: | rmjsobral@protonmail.com |
| Authors: | Sobral, Ricardo de Magos Jorge |
| Advisors: | Santos, Nuno Rebelo dos |
| Keywords: | Inteligência Artificial Ética Recrutamento Seleção Artificial Intelligence Ethics Recruitment Selectio |
| Issue Date: | 10-Jul-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | Ferramentas de inteligência artificial têm-se tornado cada vez mais comuns em
recrutamento e seleção, exigindo uma análise aprofundada da sua aplicação. Neste estudo qualitativo, foram entrevistados 13 recrutadores para explorar perceções éticas em processos apoiados por IA e avaliar benefícios, riscos e recomendações. Após a categorização híbrida destas perceções, a análise de conteúdo seguiu a construção de 4 clusters de entrevistas, obtidos através do coeficiente de Jaccard. A análise e comparação com a literatura revelou falhas no contacto humano e na personalização do processo, afetando confiança e justiça percebida. Destacam-se preocupações com viés algorítmico, privacidade, barreiras de adoção e impacto na experiência dos candidatos. Conclui-se que a inteligência artificial deve funcionar como instrumento de suporte, sob supervisão humana e padrões éticos rigorosos, para assegurar processos justos, transparentes e fiáveis. Recomenda-se a padronização de procedimentos de recrutamento e seleção e a capacitação dos profissionais em tecnologias e imparcialidade. - Artificial Intelligence's Ethical Impacts in Recruitment and Selection Abstract: Artificial intelligence tools have become increasingly common in recruitment and selection, requiring an in-depth analysis of their application. In this qualitative study, 13 recruiters were interviewed to explore ethical perceptions in AI-supported processes and to assess benefits, risks, and recommendations. After a hybrid categorization of these perceptions, content analysis followed the construction of four interview clusters, obtained
using the Jaccard coefficient. The analysis and comparison with the literature revealed shortcomings in human interaction and process personalization, affecting perceived trust and fairness. Concerns were raised regarding algorithmic bias, data privacy, adoption barriers, and the impact on candidate experience. It is concluded that artificial intelligence should function as a support tool, under human supervision and strict ethical standards, to
ensure fair, transparent, and reliable processes. Standardization of recruitment and selection procedures and training of professionals in technology and impartiality are recommended. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39496 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|