|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39465
|
Title: | Técnicas do Saxofone Moderno: quartos de Tom |
Authors: | Duarte, Lúcia Isabel Barriguita |
Advisors: | Bochmann, Christopher |
Keywords: | Quartos de tom Composição Técnica Saxofone Contemporâneo Quarter-Tone Composition Technique Saxophone Contemporary |
Issue Date: | 30-Jun-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese tem como objetivo realizar um estudo sobre uma das técnicas modernas para saxofone, nomeadamente, os quartos de tom.
Apesar dos esforços realizados por muitos compositores e intérpretes na codificação de novas técnicas e sua definição, mediante a adoção de um sistema padrão, bem como, a criação de vários métodos, surgem dúvidas ao nível da composição e da interpretação.
No enquadramento desta problemática, realçam-se algumas questões sobre: como aplicar os quartos de tom ao nível da composição; qual a influência dos quartos de tom na interpretação e que influência tem a relação entre o compositor/intérprete na composição.
Assim, este trabalho divide-se em duas grandes partes: a primeira consiste na recolha de dados bibliográficos e literários, a segunda refere-se à análise qualitativa dos métodos de investigação, através da composição de obras inéditas para saxofone solo e suas análises.
Foram ainda realizadas experiências empíricas entre compositor – intérprete e, neste caso, coloco-me na posição de investigadora e de intérprete participante no projeto.
A outra colheita de dados resulta das entrevistas realizadas aos sete compositores portugueses: Christopher Bochmann, João Nascimento, Luís Lopo, Gonçalo Lourenço, Nuno Roque, Ana Seara e Vítor Rua. E ainda aos seguintes intérpretes/pedagogos internacionais: J.M. Londeix, M. Weiss, T. Rewoldt e D. Kientzy.
Numa tentativa de epílogo do trabalho realizado, tecem-se as considerações finais que resultaram do facto, de o saxofone ser um instrumento originalmente não concebido para reproduzir quartos de tom. No entanto, é possível através de um sistema de chaves cruzado, mas que exerce influência sobre a qualidade sonora e tímbrica do instrumento.
Neste sentido, a composição incluindo quartos de tom requer consideração sobre alguns parâmetros como: a dinâmica e o ritmo (velocidade); - Abstract:
Techniques of Modern Saxophone: Quarter-Tone
This thesis aims to carry out a study of one of the modern techniques of the saxophone, namely quarter tones.
Despite the efforts of many composers and performers to codify new techniques and define them through the adoption of a standard system, as well as the creation of various methods, there are still many uncertainties in both composition and interpretation.
In this context, certain questions stand out: how to apply quarter tones in composition; what influence quarter tones have on interpretation; and what influence the relationship between composer and performer has on composition.
This work is divided into two main parts: the first consists of a collection of bibliographical and literary data; the second refers to the qualitative analysis of research methods, through the composition of new works for solo saxophone and their analyses.
Empirical experiments between composer and performer were also conducted, and in this way, I am both the researcher and the performer participating in the project.
The other data collection is the result of interviews with seven Portuguese composers Christopher Bochmann, João Nascimento, Luís Lopo, Gonçalo Lourenço, Nuno Roque, Ana Seara, and Vítor Rua) as well as with certain international performers/pedagogues: J.M. Londeix, M. Weiss, T. Rewoldt, and D. Kientzy.
As an epilogue to the investigation carried out, some final considerations are made that result from the fact that the saxophone is an instrument not originally designed for the reproduction of quarter tones. Although they are possible through techniques of cross-fingering, this has a direct influence of the quality of the timbre of the instrument.
As a result, composing with quarter tones requires the composer to bear certain considerations in mind, particularly in terms of dynamics and rhythm. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/39465 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|