Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39048

Title: The Isobematic Language in the Work Asas by Christopher Bochmann
Authors: Pescada, Gonçalo
Editors: Che Rus, Ridzwan
Keywords: Asas
Christopher Bochmann
accordion
analysis
Contemporary Music
Issue Date: 18-Sep-2023
Publisher: BP International
Abstract: A linguagem isobemática, como sistema baseado em uma única unidade de mesmo tamanho (meio-tom), tem fortes repercussões na digitação, nos registros, na articulação e, consequentemente, no som produzido pelos diversos instrumentos. Escrever ou compor usando linguagem isobemática significa organizar alturas (construção intervalar), ritmos, dinâmicas, articulações de acordo com a soma de mais ou menos “espaços de tamanho igual”. O acordeão, aerofone portátil inventado e patenteado em 1829 por Cyrill Damian na Áustria, surge no século XXI como um dos instrumentos mais versáteis da história da música [1] possui características únicas para executar essa torção da linguagem: disposição dos botões do teclado (meio-tom), simetria, aptidão direta para transpor coisas, entre outras. A peça Asas, composta por Christopher Bochmann, é uma obra escrita para acordeão, voz soprano, saxofone, viola e violoncelo baseada nessa nova linguagem e um bom exemplo da integração do acordeão no panorama da música contemporânea e na relação performática com outros instrumentos. O objetivo deste artigo é analisar a nova obra em relação a algumas idiossincrasias da linguagem isobemática e ao papel do acordeão entre os demais instrumentos clássicos.Isobematic language, as a system based on a single unit of the same size (half-tone), has strong repercussions on fingering, registers, articulation and, consequently, on the sound produced by the various instruments. Writing or composing using isobematic language means organizing pitches (interval construction), rhythms, dynamics, articulations according to the sum of more or less “spaces of equal size”. The accordion, portable aerophone invented and patented in 1829 by Cyrill Damian in Austria, emerges in the 21st century as one of the most versatile instruments in the history of music [1] has unique characteristics to perform this kink of language: keyboard buttons (half-tones) disposition, simetry, direct aptitude to transpose stuff, among others. The piece Asas, composed by Christopher Bochmann, it’s a work written for accordion, soprano voice, saxophone, viola and cello based on this new language and a good example of the accordion integration in the panorama of contemporary music and in the performative relationship with other instruments. The purpose of this article is to analyze the new work regarding some idiosyncrasies of the isobematic language and the role of the accordion among the other classical instruments.
URI: https://stm.bookpi.org/RTASS-V8/article/view/11885
http://hdl.handle.net/10174/39048
ISBN: 978-81-19761-50-0
Type: bookPart
Appears in Collections:MUS - Publicações - Capítulos de Livros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Capítulo Asas _ CB.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois