Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/39036

Title: The Accordionist Profile in the Work Asas by Christopher Bochmann
Authors: Pescada, Gonçalo
Keywords: Asas
Christopher Bochmann
accordion
analysis
contemporary music
Issue Date: 3-Aug-2023
Publisher: Asian Journal of Education and Social Studies
Abstract: O acordeão, aerofone portátil inventado e patenteado em 1829 por Cyrill Damian na Áustria, surge no século XXI como um dos instrumentos mais versáteis da história da música. Diversos fatores contribuem para essa conexão: portabilidade, sonoridade multitimbre, capacidade de tocar melodia e acompanhamento, possibilidade de executar contraponto, independência de mãos, entre outras características. Nesse contexto, a segunda metade do século XX foi crucial para um desenvolvimento sem precedentes tanto em termos organológicos, interpretativos e composicionais. A versatilidade do acordeão estende-se hoje da música popular e tradicional à música contemporânea, passando pelo jazz. No campo da transcrição de obras, as características do acordeão permitem a aproximação de obras dos períodos barroco, clássico, romântico, entre outros, seja em solo ou em música de câmara. Asas, obra para acordeão, voz soprano, saxofone, viola e violoncelo composta por Christopher Bochmann é um bom exemplo da integração do acordeão no panorama da música contemporânea e na relação performática com outros instrumentos.The Accordion, portable aerophone invented and patented in 1829 by Cyrill Damian in Austria, emerges in the 21st century as one of the most versatile instruments in the history of music. Several factors contribute to this connection: portability, multi-timbral sound, ability to play melody and accompaniment, possibility of performing counterpoint, independence of hands, among other characteristics. In this context, the second half of the 20th century was crucial for an unprecedented development both in organological, interpretative and compositional terms. The Accordion versatility extends today from popular and traditional music to contemporary music, passing through Jazz. In the field of transcribing works, the accordion's features allow you to approach works from the Baroque, Classical, Romantic periods, among others, either solo or in chamber music. Asas, a work for Accordion, Soprano Voice, Saxophone, Viola and Cello composed by Christopher Bochmann is a good example of the integration of the Accordion in the panorama of contemporary music and in the performative relationship with other instruments.
URI: https://journalajess.com/index.php/AJESS/article/view/1042
http://hdl.handle.net/10174/39036
Type: article
Appears in Collections:MUS - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Artigo Asas_CB.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois