|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38999
|
Title: | Relatório de Pós-Doutoramento: As repercussões da linguagem isobemática na escrita para Acordeão |
Authors: | Pescada, Gonçalo |
Keywords: | Linguagem Isobemática Interpretação Acordeão Composição Christopher Bochmann |
Issue Date: | Sep-2023 |
Abstract: | O projeto de investigação, levado a cabo no âmbito deste programa de Pós-Doutoramento na Universidade de Évora, surgiu como uma consequência natural ao percurso académico anteriormente realizado. A abordagem ao funcionamento do sistema convertor e a sua in-fluência na música escrita para acordeão - análise interpretativa e performance de 6 obras contemporâneas dos compositores Sofia Gubaidulina, Luciano Berio, Edison Denisov, Franco Donatoni, Mauricio Kagel e Magnus Lindberg abriu portas para investigar e apro-fundar as repercussões da linguagem isobemática, criada no séc. XXI, na escrita para acordeão. O instrumento e o intérprete, neste caso o acordeão e o acordeonista, surgiram como um suporte de investigação desta nova linguagem no desafio constante de encontrar novos repertórios e de estabelecer parcerias científicas entre os vários agentes, nomea-damente, intérprete/solista, compositor, maestro e orquestra. O campo de investigação deste projeto incidiu sobre as repercussões da linguagem isobemática em quatro vertentes essenciais da música escrita para acordeão: solo, música de câmara, ensemble com acor-deão e solista com orquestra através da referência às obras: Essay XVIII (acordeão solo), Asas (música de câmara com acordeão), Fear no more the heat o' the sun (ensemble com acordeão) e Wandering from Clime to Clime (concerto para acordeão e orquestra). The research project, carried out within the scope of this Post-PhD program at the Évora University, appeared as a natural consequence of the academic path previously carried out. The approach to the converter system functioning and its influence on music written for ac-cordion - interpretative analysis and performance of 6 contemporary works by composers Sofia Gubaidulina, Luciano Berio, Edison Denisov, Franco Donatoni, Mauricio Kagel and Magnus Lindberg opened doors to investigate and deepen the repercussions of the iso-bematic language, created in the 21st century, in writing for accordion. The instrument and the interpreter, in this case the accordion and the accordionist, emerged as a support for the investigation field of this new language in the constant challenge of finding new reper-toires and establishing scientific partnerships between the various agents, namely, inter-preter/soloist, composer, conductor and orchestra. The research field of this project fo-cused on the repercussions of the isobematic language in four essential aspects of the writ-ten music for accordion: solo, chamber music, ensemble with accordion and soloist with or-chestra through reference to the works: Essay XVIII (accordion solo), Asas (chamber mu-sic with accordion), Fear no more the heat o' the sun (ensemble with accordion) and Wan-dering from Clime to Clime (concerto for accordion and orchestra). |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38999 |
Type: | book |
Appears in Collections: | MUS - Publicações - Livros
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|