Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38999

Title: Relatório de Pós-Doutoramento: As repercussões da linguagem isobemática na escrita para Acordeão
Authors: Pescada, Gonçalo
Keywords: Linguagem Isobemática
Interpretação
Acordeão
Composição
Christopher Bochmann
Issue Date: Sep-2023
Abstract: O projeto de investigação, levado a cabo no âmbito deste programa de Pós-Doutoramento na Universidade de Évora, surgiu como uma consequência natural ao percurso académico anteriormente realizado. A abordagem ao funcionamento do sistema convertor e a sua in-fluência na música escrita para acordeão - análise interpretativa e performance de 6 obras contemporâneas dos compositores Sofia Gubaidulina, Luciano Berio, Edison Denisov, Franco Donatoni, Mauricio Kagel e Magnus Lindberg abriu portas para investigar e apro-fundar as repercussões da linguagem isobemática, criada no séc. XXI, na escrita para acordeão. O instrumento e o intérprete, neste caso o acordeão e o acordeonista, surgiram como um suporte de investigação desta nova linguagem no desafio constante de encontrar novos repertórios e de estabelecer parcerias científicas entre os vários agentes, nomea-damente, intérprete/solista, compositor, maestro e orquestra. O campo de investigação deste projeto incidiu sobre as repercussões da linguagem isobemática em quatro vertentes essenciais da música escrita para acordeão: solo, música de câmara, ensemble com acor-deão e solista com orquestra através da referência às obras: Essay XVIII (acordeão solo), Asas (música de câmara com acordeão), Fear no more the heat o' the sun (ensemble com acordeão) e Wandering from Clime to Clime (concerto para acordeão e orquestra). The research project, carried out within the scope of this Post-PhD program at the Évora University, appeared as a natural consequence of the academic path previously carried out. The approach to the converter system functioning and its influence on music written for ac-cordion - interpretative analysis and performance of 6 contemporary works by composers Sofia Gubaidulina, Luciano Berio, Edison Denisov, Franco Donatoni, Mauricio Kagel and Magnus Lindberg opened doors to investigate and deepen the repercussions of the iso-bematic language, created in the 21st century, in writing for accordion. The instrument and the interpreter, in this case the accordion and the accordionist, emerged as a support for the investigation field of this new language in the constant challenge of finding new reper-toires and establishing scientific partnerships between the various agents, namely, inter-preter/soloist, composer, conductor and orchestra. The research field of this project fo-cused on the repercussions of the isobematic language in four essential aspects of the writ-ten music for accordion: solo, chamber music, ensemble with accordion and soloist with or-chestra through reference to the works: Essay XVIII (accordion solo), Asas (chamber mu-sic with accordion), Fear no more the heat o' the sun (ensemble with accordion) and Wan-dering from Clime to Clime (concerto for accordion and orchestra).
URI: http://hdl.handle.net/10174/38999
Type: book
Appears in Collections:MUS - Publicações - Livros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatorio Final _ Goncalo_revisto (copiar).pdf22.37 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois