|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38405
|
Title: | O desenvolvimento da musicalidade através da prática de solfejo |
Authors: | Rodrigues, Rosana Araujo |
Advisors: | Lopes, Eduardo |
Keywords: | Solfejo Musicalidade Complexidade Solfeggio Musicality Complexity |
Issue Date: | 9-Apr-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese é resultado de uma investigação teórico-analítica acerca do desenvolvimento da
musicalidade através da prática do solfejo. Está ancorada no paradigma da complexidade do
filósofo E. Morin e nos estudos das estruturas da consciência do neurocientista A. Damásio.
Situa-se na área da Musicologia e coloca em diálogo questões biológicas, filosóficas,
psicológicas e educacionais relacionadas aos processos de construção de conhecimento em
música. A premissa principal gira em torno das didáticas do solfejo fundamentadas pela relação
intrínseca entre desenvolvimento da perceção auditiva e decodificação da notação musical.
Levanta-se a hipótese de que, na cultura ocidental, o ensino-aprendizagem em música, de
carater tecnicista e imediatista, tem estado mais voltado para a transmissão de conteúdos do
que para o desenvolvimento de habilidades. Para justificar e argumentar a complexidade dos
fenómenos humanos que compõem o imbricado processo de desenvolvimento da musicalidade,
toma-se como pilares os saberes transversais às Ciências Naturais e às Ciências Humanas,
circunscritos em suas respetivas epistemes. Adota-se um viés metodológico funcionalista de
carácter histórico-pedagógico para a abordagem de questões conceptuais e didáticas
relacionadas à problemática em causa. Analisa-se contributos didático-metodológicos que
fomentam a sensibilidade auditiva através da prática do solfejo. Parte-se da ótica
metadisciplinar ao entrelaçar constructos de ordem ontológica, genética, sociocultural e
histórica para a elaboração deste corpus documental, que aponta para a necessidade de
reformulação da teoria da pedagogia musical. Espera-se que as principais aquisições e os
pontos em litígio acerca do presente objeto de estudo contribuam para o fomento de futuras
investigações no campo empírico, rumo à construção de um novo paradigma, amparado num
pensamento dialógico, que entrelace conceitos aparentemente separados, naquilo que concerne
as nossas aptidões para incorporar, estruturar, organizar e transmitir conhecimento musical; - ABSTRACT:
The development of musicality through the solfeggio practice.
This thesis is the result of a theoretical-analytical investigation into the development of
musicality through the practice of solfeggio. It is anchored in the complexity paradigm of the
philosopher E. Morin and in the studies of the structures of consciousness by the neuroscientist
A. Damásio. It is located in the area of Musicology and brings into dialogue: biological,
philosophical, psychological and educational issues related to the processes of building
knowledge in music. The main premise revolves around solfeggio teachings based on the
intrinsic relationship between the development of auditory perception and decoding of musical
notation. The hypothesis is raised that, in Western culture, teaching-learning in music, with a
technical and immediate nature, has been more focused on the transmission of content than on
the development of skills. To justify and argue the complexity of human phenomena that make
up the intertwined process of development of musicality, knowledge transversal to Natural
Sciences and Human Sciences, circumscribed in their respective epistemes, is taken as pillars.
A functionalist methodological bias of a historical-pedagogical nature is adopted to approach
conceptual and didactic issues related to the problem in question. Didactic-methodological
contributions that promote auditory sensitivity through the practice of solfeggio are analyzed.
It starts from a metadisciplinary perspective by intertwining ontological, genetic, sociocultural
and historical constructs to create this documentary corpus, which points to the need to
reformulate the theory of musical pedagogy. It is expected that the main acquisitions and the
points in dispute regarding the present object of study will contribute to the promotion of future
investigations in the empirical field, towards the construction of a new paradigm, supported by
dialogical thinking, which intertwines apparently separate concepts, in what concerns our
abilities to incorporate, structure, organize and transmit musical knowledge. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38405 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|