|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38283
|
Title: | Contextos e experiências na construção de identidades profissionais - um estudo com narrativas de professoras de Centros de Apoio à Aprendizagem |
Authors: | Cavas, Isabel de Oliveira Gonçalves |
Advisors: | Costa, Maria da Conceição Monteiro Pereira, Maria Teresa Jacinto Sarmento |
Keywords: | Identidade Profissional Professores Narrativas Experiência Contextos de trabalho Professional Identity Teachers Narratives Experience Work contexts |
Issue Date: | 31-Jan-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Os estudos sobre os professores reconhecem que as experiências, os contextos de trabalho e as interações influenciam a (re)construção de identidades profissionais. Compreender percursos profissionais pela voz dos professores, (re)figurações construídas na profissão ou os desafios que uma escola inclusiva lhes tem lançado, são exemplos de aspetos que despertaram a nossa curiosidade e interesse.
O objetivo central do estudo foi compreender a construção da identidade profissional de professores a partir das influências de contextos de trabalho específicos e de interações com crianças em especial situação de vulnerabilidade nos processos educativos. Adotando uma investigação qualitativa, de natureza interpretativa, na modalidade biográfico-narrativa, conjugámos análise documental e observações intencionais para conhecermos e compreendermos as respetivas influências de contextos de trabalho, com grupos reflexivos e entrevistas narrativas individuais, compreendendo influências e interações.
Entendemos a identidade profissional como um processo relacional, evolutivo no tempo, associado à construção de maneiras de ser e estar na profissão. No percurso metodológico a partilha de relatos possibilitou uma construção colaborativa de narrativas, permitindo a compreensão de influências de experiências formadoras e de contextos de trabalho, mas também que a complexidade e a exigência da profissão docente requerem mudanças e adaptações permanentes e, por isso, profissionais mais conscientes e críticos sobre as suas ações.
Concluímos que acontecimentos e experiências que se tornam significativas na construção de si contribuem para a construção da identidade profissional, porque essas vivências tiveram sentido; que a identidade constrói-se entre tensões e dilemas nos contextos de trabalho, sobretudo, nas relações entre pares e com os alunos. Compreendemos, ainda, que os Centros de Apoio à Aprendizagem são estruturas complexas e específicas que influenciam essas construções. Finalizando, defendemos necessidades de espaços onde o trabalho colaborativo e a partilha de experiências sejam a base para uma produção de conhecimento profissional, evidenciando-se o poder emancipatório e desafiante das interações e da resolução de problemas na edificação da profissão pelos próprios professores; - Contexts and experiences in the construction of professional identities - A study of the narratives of teachers at Learning Support Centres -
Studies on teachers recognise that experiences, work contexts and interactions influence the (re)construction of professional identities. Understanding professional journeys through the voice of teachers, (re)figurations constructed in the profession or the challenges that an inclusive school has thrown at them, are examples of aspects that aroused our curiosity and interest.
The central aim of the study was to understand the construction of teachers' professional identities based on the influences of specific work contexts and interactions with particularly vulnerable children in educational processes. Adopting a qualitative, interpretative research approach, in the biographical-narrative modality, we combined documentary analysis and intentional observations to get to know and understand the respective influences of work contexts, with reflective groups and individual narrative interviews, understanding influences and interactions.
We understand professional identity as a relational process, evolving over time, associated with the construction of ways of being and being in the profession. In the methodological process, the sharing of stories enabled a collaborative construction of narratives, allowing us to understand the influences of training experiences and work contexts, but also that the complexity and demands of the teaching profession require permanent changes and adaptations and, therefore, professionals who are more aware and critical of their actions.
We concluded that events and experiences that become significant in the construction of the self contribute to the construction of professional identity, because these experiences were meaningful; that identity is constructed between tensions and dilemmas in work contexts, above all in relationships between peers and with students. We also understand that Learning Support Centres are complex and specific structures that influence these constructions. In conclusion, we advocate the need for spaces where collaborative work and the sharing of experiences are the basis for the production of professional knowledge, highlighting the emancipatory and challenging power of interactions and problem-solving in the building of the profession by the teachers themselves. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38283 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|