Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37535

Title: O processo de articulação entre a Equipa Local de Intervenção Precoce e a Equipa Multidisciplinar de Apoio à Educação Inclusiva na transição da Educação Pré-Escolar para o Primeiro Ciclo do Ensino Básico
Authors: Ferreira, Sílvia Alexandra Ribeiro
Advisors: Marques, Ana Artur
Keywords: Articulação entre serviços
Intervenção precoce na infância
Equipa multidisciplinar de apoio educação inclusiva
Transição entre educação pré-escolar e 1º ciclo do ensino básico
Teoria da atividade
Early childhood intervention
Multidisciplinary support team inclusive education
Transition between pre-school education and first cycle of basic education
Articulation between services
Activity theory
Issue Date: 24-Oct-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo teve como objetivo compreender como se processa a articulação entre a Equipa Local de Intervenção Precoce e a Equipa Multidisciplinar de Apoio à Educação Inclusiva na transição da Educação Pré-Escolar para o Primeiro Ciclo do Ensino Básico. Baseou-se no paradigma interpretativo, seguindo uma abordagem qualitativa, na modalidade de estudo de caso e foi desenvolvido num agrupamento de escolas do Alentejo interior. Para a recolha de dados utilizou-se a análise documental, a observação participante e a entrevista semiestruturada. Os dados foram sujeitos a análise de conteúdo e à triangulação sob a lente analítica da teoria da atividade. Os resultados evidenciam a coexistência de vários procedimentos de articulação que decorrem das perceções dos envolvidos sobre a especificidade de cada situação. Identificaram-se enquanto contradições na atividade, que poderão contribuir para a promoção de mudanças, com vista a potencializar o processo de articulação: a ausência de orientações legislativas e/ou organizacionais, claras e dirigidas a ambos os serviços; a possibilidade de aferir a utilidade prática da ficha de encaminhamento, utilizada pela ELI participante, noutros contextos, universalizando a sua utilização como ferramenta, não só de partilha de informações sobre o percurso da criança, mas também enquanto documento identificador às EMAEI e a necessidade de definição de estratégias que garantam o efetivo envolvimento das famílias no processo de transição dos seus educandos; - The process of articulation between the Local Early Intervention Team and the Multidisciplinary Team for Supporting Inclusive Education in the transition from Pre-School Education to the First Cycle of Basic Education. Abstract: This study aimed to understand how the articulation between the Local Early Intervention Team and the Multidisciplinary Support Team for Inclusive Education in the transition from Pre-School Education to the First Cycle of Basic Education is processed. It was based on the interpretative paradigm, following a qualitative approach, in the form of a case study and was developed in a group of schools in the interior of Alentejo. For data collection, document analysis, participant observation and semi-structured interviews were used. The data were subjected to content analysis and triangulation under the analytical lens of activity theory. The results show the coexistence of several articulation procedures that result from the perceptions of those involved about the specificity of each situation. Identified as contradictions in the activity, which may contribute to the promotion of changes, in order to enhance the process of articulation: the absence of legislative and/or organizational guidelines, clear and directed to both services; the possibility of assessing the practical usefulness of the referral form, used by the participating ELI, in other contexts, universalizing its use as a tool, and not only sharing information about the child's journey, but also as an identification document to the EMAEI and the need to define strategies to ensure the effective involvement of families in the transition process of their students.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37535
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Ciencias_da_Educacao-Silvia_Alexandra_Ribeiro_Ferreira.pdf6.85 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois