|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37179
|
Title: | (Re)Descobrir Francisco de Campos |
Authors: | Freire, Maria Rita Espada de Torres Vaz |
Advisors: | Machado, José Alberto Gomes Candeias, António José Mirão, José António Paulo |
Keywords: | Pintura flamenga Século XVI Materiais Técnica Francisco de Campos Portugal Flemish painting 16th century Technique Materials Francisco de Campos Portugal |
Issue Date: | 15-Apr-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta investigação de doutoramento centrou-se no estudo e caracterização
técnica e material da obra de Francisco de Campos (1515 ? – 1580), um dos
mais notáveis pintores activos em Portugal na 2ª metade do século XVI. O estudo
abrangeu um conjunto de dezasseis pinturas sobre madeira e uma pintura mural
formada por doze painéis, obras que por serem unânimes as atribuições melhor
definem a sua identidade e permitiram identificar processos de criação, pela
integridade dos mesmos.
O estudo compreendeu uma exaustiva pesquisa bibliográfica e documental
sobre a obra do pintor maneirista. De forma a obter informação mais detalhada
sobre os materiais e processos construtivos das obras foram realizados exames
de área e de análise pontual in-situ nomeadamente fotografia com luz visível,
reflectografia de infravermelho de alta resolução, radiografia digital,
espectrometria de fluorescência de raios X e microscopia digital. Para a análise
da camada pictórica foi adoptada uma metodologia multi-analítica que envolveu
a utilização de diferentes técnicas de microscopia e microanálise
designadamente, microscopia óptica (M.O), microscopia eletrónica de
varrimento (SEM-EDS) e espectroscopia de infravermelho com transformada de
Fourier (micro-FTIR), cromatografia em fase gasosa associada à espectrometria
de massa (GC-MS) e cromatografia líquida de alta resolução acoplada a
espectrometria de massa (HPLC-DAD-MS).
A caracterização técnica e material realizada possibilitou um novo e profundo
conhecimento da obra deste interessante pintor cujas particularidades
permitiram estabelecer ligações com a obra de outros artistas, nomeadamente
Jan van Scorel e Maarten van Heemskerck, pintores flamengos apontados pelos
historiadores como possíveis mestres de Francisco de Campos. Estabelecidas
as bases comparativas foi também possível atribuir ao pintor uma pintura sobre
madeira até à data considerada de autoria desconhecida; - Title: (Re)Discover Francisco de Campos
Abstract:
This doctoral research focused on the study and technical and material
characterisation of the work of Francisco de Campos (1515 ? - 1580), one of the
most remarkable painters active in Portugal in the second half of the 16th century.
The study encompassed a set of sixteen paintings on wood and a mural painting
formed by twelve panels, works which, being unanimous attributions, better
define his artistic identity and allowed the identification of creative processes, by
their integrity.
The study comprised an exhaustive bibliographical and documentary research
on the work of this Mannerist painter. In order to obtain more detailed information
on the materials and construction processes of the works, in-situ area
examinations and spot analyses were carried out, namely visible light
photography, high-resolution infrared reflectography, digital radiography, X-ray
fluorescence spectrometry and digital microscopy. For the analysis of the pictorial
layer, a multi-analytical methodology was adopted involving the use of different
microscopy and microanalysis techniques, namely optical microscopy (O.M.),
scanning electron microscopy (SEM-EDS) and Fourier transform infrared
spectroscopy (micro-FTIR), gas chromatography coupled with mass
spectrometry (GC-MS) and high-performance liquid chromatography coupled
with mass spectrometry (HPLC-DAD-MS).
The technical and material characterisation carried out enabled a new and indepth
knowledge of the work of this painter whose particularities allowed us to
establish links with the work of other artists, namely Jan van Scorel and Maarten
von Heemskerck, Flemish painters pointed out by historians as possible masters
of Francisco de Campos. Once the comparative bases had been established, it
was also possible to attribute to the painter a painting on wood that had hitherto
been considered of unknown authorship. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37179 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|