|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36949
|
Title: | Potencialidades da supervisão pedagógica em contexto colaborativo para a promoção de práticas de ensino com conexões matemáticas |
Authors: | Amaral, Mariana Custódia Capela Honrado |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Práticas Colaborativas Supervisão Pedagógica Conexões Matemáticas Práticas de ensino inovadoras Collaborative Practices Pedagogical Supervision Mathematical Connections Innovative teaching practices |
Issue Date: | 6-May-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação centrou-se no desenvolvimento de um projeto de práticas colaborativas,
em que se valorizou a supervisão pedagógica, com o foco nas conexões matemáticas, permitindo a
abordagem de conteúdos matemáticos associados a situações presentes no quotidiano da vida dos alunos
envolvidos neste processo.
Quando os professores experienciam a partilha de estratégias entre si, o seu trabalho é mais fácil,
pois, a existência de uma cultura colaborativa promove a eficácia coletiva de todos os envolvidos. Assim,
esta investigação teve como propósito compreender como é que o trabalho colaborativo, com forte
enfase na supervisão pedagógica entre pares, se reflete na realização de práticas de ensino inovadoras
que exploram as conexões matemáticas no 1.º Ciclo. Baseou-se no trabalho colaborativo de uma equipa
de três professoras do mesmo agrupamento, à qual pertencia a investigadora. A equipa preparou,
conduziu e refletiu sobre uma experiência de ensino realizada no ano letivo 2020/2021, com alunos de
anos de escolaridade distintos, na qual existiu supervisão pedagógica entre todas as professoras. Foram
recolhidos múltiplos dados das reuniões da equipa de trabalho colaborativo, das aulas supervisionadas,
dos alunos e das professoras, o que permitiu uma triangulação e compreensão multifacetada do objeto
de estudo. A análise de conteúdo baseou-se em categorias prévias ancoradas na teoria, sendo igualmente
consideradas ideias emergentes da primeira análise de dados.
Esta investigação revelou que a reflexão sobre a prática, tendo como ponto de partida o trabalho
colaborativo entre pares, permite a aquisição e ampliação de conhecimentos relativamente ao processo
de ensinar Matemática. Através das atividades desenvolvidas, foi possível reforçar a ideia de que é
importante e necessário diversificar as estratégias de ensino-aprendizagem e que as conexões
matemáticas promovem essa diversificação.
O desenvolvimento desta investigação evidenciou que a reflexão sobre a prática contribuiu para
tornar os professores inovadores, conferindo-lhes maior interesse e capacidade para experimentar novas
metodologias; - Abstract:
Potentialities of pedagogical supervision in a collaborative context for the promotion of
teaching practices with mathematical connections
The present investigation focused on the development of a project of collaborative practices, in
which pedagogical supervision was valued, with a focus on mathematical connections, allowing the
approach of mathematical content associated with situations present in the daily lives of students
involved in this process.
When teachers experience sharing strategies among themselves, their work is easier, as the
existence of a collaborative culture promotes the collective effectiveness of everyone involved. Therefore,
this investigation aimed to understand how collaborative work, with a strong emphasis on pedagogical
supervision between peers, is reflected in the implementation of innovative teaching practices that
explore mathematical connections in the 1st Cycle. It was based on the collaborative work of a team of
three teachers from the same group, to which the researcher belonged. The team prepared, conducted
and reflected on a teaching experience carried out in the 2020/2021 academic year, with students from
different years of schooling, in which there was pedagogical supervision between all teachers. Multiple
data were collected from collaborative work team meetings, supervised classes, students and teachers,
which allowed triangulation and multifaceted understanding of the object of study. The content analysis
was based on previous categories anchored in theory, and ideas emerging from the first data analysis
were also considered.
This investigation revealed that reflection on practice, taking collaborative work between peers
as a starting point, allows the acquisition and expansion of knowledge regarding the process of teaching
Mathematics. Through the activities developed, it was possible to reinforce the idea that it is important
and necessary to diversify teaching-learning strategies and that mathematical connections promote this
diversification.
The development of this investigation showed that reflection on practice contributed to making
teachers innovative, giving them greater interest and capacity to experiment with new methodologies. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36949 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|