Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35734
|
Title: | Polifonia portuguesa tardia: a problemática da continuidade na obra sacra de Diogo Dias Melgaz e Pedro Vaz Rego |
Authors: | Henriques, Luís Carlos Fortuna |
Advisors: | Oliveira, Filipe Santos Mesquita de |
Keywords: | Diogo Dias Melgaz Pedro Vaz Rego Estilo antigo Catedral de Évora Polifonia vocal Diogo Dias Melgaz Pedro Vaz Rego Stile antico Évora Cathedral Vocal polyphony |
Issue Date: | 6-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A Sé de Évora foi um dos mais importantes centros de atividade musical em Portugal desde
o início do século XVI até às primeiras décadas do século XIX. Nela se estabeleceu uma
prática polifónica no século XVI, que foi continuada no século XVII. Enquanto para a primeira
metade deste século essa continuidade tem sido bastante estudada, várias lacunas surgem
no respeitante à sua prática na segunda metade de seiscentos. Partindo da obra musical de
dois compositores e mestres de capela na Sé de Évora – Diogo Dias Melgaz e Pedro Vaz Rego
–, pretende esta tese contribuir para uma melhor compreensão não só da problemática da
continuidade polifónica na obra musical destes dois compositores, que coexiste com um
estilo já marcadamente barroco, mas também para a um melhor entendimento do papel e
dimensão que a polifonia continuou a ter na atividade musical da Sé na segunda metade do
século XVII; - ABSTRACT
Late Portuguese Polyphony: The problem of continuity in the sacred work of
Diogo Dias Melgaz and Pedro Vaz Rego
ABSTRACT:
Évora Cathedral was one of the most important centres of musical activity in Portugal since
the beginning of the 16th century until the first decades of the 19th century. There, a
polyphonic practice was established in the 16th century that was continued in the 17th
century. While for the first half of this century that continuity has been well studied, several
gaps arise with respect to its practice during the second half of the 17th century. Departing
from the musical work of two composers and chapel masters of Évora Cathedral – Diogo
Dias Melgaz and Pedro Vaz Rego -, this thesis intends to contribute to a better understanding
not only of the problematic of the polyphonic continuity in the musical work of these two
composers, that coexists with a style markedly baroque, but also to a better understanding
of the role and dimension that polyphony continued to have in the Cathedral’s musical
activity during the second half of the 17th century. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35734 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|