Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35460
|
Title: | Francisco Xavier Baptista’s keyboard works: Analysis and attribution of his last sonatas |
Other Titles: | Obras para Tecla de Francisco Xavier Baptista: Análise e Atribuição das Suas Últimas Sonatas |
Authors: | Nejmeddine, Mafalda S. |
Editors: | Guerra, Anselmo |
Keywords: | Analysis Francisco Xavier Bachixa Francisco Xavier Baptista Keyboard sonata Portuguese music Sonata Theory análise sonata para tecla música portuguesa teoria da sonata |
Issue Date: | 10-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade Federal de Goiás/Música Hodie |
Citation: | Nejmeddine, M. (2023). Francisco Xavier Baptista’s keyboard works: Analysis and attribution of his last sonatas. Revista Música Hodie, 23. https://doi.org/10.5216/mh.v23.75308 |
Abstract: | O compositor português Francisco Xavier Baptista (1741-1797) escreveu dezasseis sonatas para tecla, duas das quais estão preservadas com o nome de Francisco Xavier Bachixa. A partir de uma análise baseada na Teoria da Sonata de Hepokoski e Darcy, este estudo identifica as características das sonatas de Baptista, bem como o seu modelo de sonata: um ciclo de dois andamentos que termina com um minueto, sendo este representativo de uma clara transformação formal. Além disso, a comparação das sonatas de um único andamento indicadas com o nome Bachixa mostra que estas foram as últimas obras escritas pelo compositor e revela uma nova abordagem formal e estilística da composição da sonata portuguesa para tecla nos finais do século XVIII. / The Portuguese composer Francisco Xavier Baptista (1741-1797) wrote sixteen keyboard sonatas, two of which are preserved under the name of Francisco Xavier Bachixa. From an analysis based on Hepokoski and Darcy’s Sonata Theory, this study identifies the characteristics of Baptista’s sonatas, as well as his sonata model: a cycle of two movements that ends with a minuet, which is representative of a clear formal transformation. Furthermore, a comparison of the single-movement sonatas assigned to the name Bachixa shows that these were the last works written by the composer and reveals a new formal and stylistic approach to the composition of the Portuguese keyboard sonata in the late 18th century |
URI: | https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75308 http://hdl.handle.net/10174/35460 |
Type: | article |
Appears in Collections: | CESEM - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|