|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34474
|
Title: | Bem-estar, satisfação académica e atividades extra-académicas – Um estudo na universidade de évora |
Other Titles: | Well-being, academic satisfaction and extra-academic activities – A study at university of evora |
Authors: | Melo, Madalena Candeias, Helga |
Editors: | Veiga, F. H. |
Keywords: | atividades extra-académicas bem-estar satisfação académica estudantes universitários/as |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa |
Citation: | Candeias, H. & Melo, M. (2020). Bem-estar, satisfação académica e atividades extra-académicas – Um estudo na Universidade de Évora / Well-being, academic satisfaction and extra-academic activities – A study at University of Évora. In F. H. Veiga (Org.), Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação — Inclusão e Diversidade (pp. 569-587). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. ISBN: 978-989-8753-60-1 |
Abstract: | Resumo
Enquadramento Conceptual: A temática do bem-estar e satisfação académica
é fundamental para a construção de uma sociedade compreensiva e fraterna,
nomeadamente no ensino superior, dado o seu papel no desenvolvimento dos/as estudantes. Todavia, em Portugal, a sua relação com a participação em atividades extra-académicas não é um campo de estudo alargado, principalmente, em relação ao ensino superior.
Objetivos: Este estudo teve como principais objetivos: 1. compreender a relação entre a participação em atividades extra-académicas, o bem-estar e a satisfação académica; 2. Compreender as razões que levam os/as estudantes a envolverem-se em atividades extra-académicas.
Metodologia: Este estudo encontra-se subdividido em dois estudos. Em ambos foi utilizado um protocolo definido: questionário sociodemográfico, Escala de Medida de Manifestação de Bem-Estar Psicológico, Questionário de Satisfação Académica (Estudo 1, 462 estudantes); para o Estudo 2 (195 estudantes) foi também utilizado um questionário criado especificamente para este trabalho, o Questionário de Participação em Atividades Extra-Académicas, baseado na teoria dos vetores de Chickering.
Resultados: Através do Estudo 1 concluiu-se que aqueles/as que participam em atividades extra-académicas demonstram mais bem-estar e satisfação académica.
Os/As estudantes que participam em atividades extra-académicas envolvem-se mais em estruturas da universidade, como núcleo/associação de estudantes e atividades de estudo, tendo maior percepção de suporte social. O Estudo 2 permitiu validar o questionário contruído, revelando boas qualidades psicométricas. Relativamente aos/às participantes em atividades extra-académicas foi possível concluir que existem diferenças estatisticamente significativas entre o género e o tipo de atividades extra-académica escolhida. Abstract
Conceptual framework: The theme of well-being and academic satisfaction is fundamental for the construction of a comprehensive and fraternal society, namely in higher education, given its role in the development of the students. However, in Portugal, its relation to participation in extra-academic activities is not a broad field of study, especially in relation to higher education.
Objectives: The main objectives of this study were: 1. to understand the relationship between participation in extra-academic activities, well-being and academic satisfaction; 2. Understand the reasons that lead students to engage in extra-academic activities
Methodology: This study is subdivided into two studies. In both, a defined protocol was used: a sociodemographic questionnaire, Psychological Well-being Manifestation Measurement Scale, Academic Satisfaction Questionnaire (Study 1, 462 students); for Study 2 (195 students), a questionnaire created specifically
for this work was also used, the Participation in Extra-Academic Activities Questionnaire, based on on Chickering’s vector theory.
Results: Through Study 1 it was concluded that those who participate in extraacademic activities demonstrate greater well-being and academic satisfaction. Students participating in extracurricular activities are more involved in university structures such as core / student association and study activities, and have a greater perception of social support. Study 2 allowed us to validate the constructed questionnaire, revealing good psychometric qualities. Regarding the participants in extra-academic activities, it was possible to conclude that there are statistically significant differences between the gender and the type of extra-academic activities
chosen. |
URI: | http://www.ie.ulisboa.pt/publicacoes/envolvimento-dos-alunos-na-escola-perspetivas-da-psicologia-e-educacao-inclusao-e-diversidade http://hdl.handle.net/10174/34474 |
ISBN: | 978-989-8753-60-1 |
Type: | bookPart |
Appears in Collections: | PSI - Publicações - Capítulos de Livros CIDEHUS - Publicações - Capítulos de Livros
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|