Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34474

Title: Bem-estar, satisfação académica e atividades extra-académicas – Um estudo na universidade de évora
Other Titles: Well-being, academic satisfaction and extra-academic activities – A study at university of evora
Authors: Melo, Madalena
Candeias, Helga
Editors: Veiga, F. H.
Keywords: atividades extra-académicas
bem-estar
satisfação académica
estudantes universitários/as
Issue Date: 2020
Publisher: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
Citation: Candeias, H. & Melo, M. (2020). Bem-estar, satisfação académica e atividades extra-académicas – Um estudo na Universidade de Évora / Well-being, academic satisfaction and extra-academic activities – A study at University of Évora. In F. H. Veiga (Org.), Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação — Inclusão e Diversidade (pp. 569-587). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. ISBN: 978-989-8753-60-1
Abstract: Resumo Enquadramento Conceptual: A temática do bem-estar e satisfação académica é fundamental para a construção de uma sociedade compreensiva e fraterna, nomeadamente no ensino superior, dado o seu papel no desenvolvimento dos/as estudantes. Todavia, em Portugal, a sua relação com a participação em atividades extra-académicas não é um campo de estudo alargado, principalmente, em relação ao ensino superior. Objetivos: Este estudo teve como principais objetivos: 1. compreender a relação entre a participação em atividades extra-académicas, o bem-estar e a satisfação académica; 2. Compreender as razões que levam os/as estudantes a envolverem-se em atividades extra-académicas. Metodologia: Este estudo encontra-se subdividido em dois estudos. Em ambos foi utilizado um protocolo definido: questionário sociodemográfico, Escala de Medida de Manifestação de Bem-Estar Psicológico, Questionário de Satisfação Académica (Estudo 1, 462 estudantes); para o Estudo 2 (195 estudantes) foi também utilizado um questionário criado especificamente para este trabalho, o Questionário de Participação em Atividades Extra-Académicas, baseado na teoria dos vetores de Chickering. Resultados: Através do Estudo 1 concluiu-se que aqueles/as que participam em atividades extra-académicas demonstram mais bem-estar e satisfação académica. Os/As estudantes que participam em atividades extra-académicas envolvem-se mais em estruturas da universidade, como núcleo/associação de estudantes e atividades de estudo, tendo maior percepção de suporte social. O Estudo 2 permitiu validar o questionário contruído, revelando boas qualidades psicométricas. Relativamente aos/às participantes em atividades extra-académicas foi possível concluir que existem diferenças estatisticamente significativas entre o género e o tipo de atividades extra-académica escolhida. Abstract Conceptual framework: The theme of well-being and academic satisfaction is fundamental for the construction of a comprehensive and fraternal society, namely in higher education, given its role in the development of the students. However, in Portugal, its relation to participation in extra-academic activities is not a broad field of study, especially in relation to higher education. Objectives: The main objectives of this study were: 1. to understand the relationship between participation in extra-academic activities, well-being and academic satisfaction; 2. Understand the reasons that lead students to engage in extra-academic activities Methodology: This study is subdivided into two studies. In both, a defined protocol was used: a sociodemographic questionnaire, Psychological Well-being Manifestation Measurement Scale, Academic Satisfaction Questionnaire (Study 1, 462 students); for Study 2 (195 students), a questionnaire created specifically for this work was also used, the Participation in Extra-Academic Activities Questionnaire, based on on Chickering’s vector theory. Results: Through Study 1 it was concluded that those who participate in extraacademic activities demonstrate greater well-being and academic satisfaction. Students participating in extracurricular activities are more involved in university structures such as core / student association and study activities, and have a greater perception of social support. Study 2 allowed us to validate the constructed questionnaire, revealing good psychometric qualities. Regarding the participants in extra-academic activities, it was possible to conclude that there are statistically significant differences between the gender and the type of extra-academic activities chosen.
URI: http://www.ie.ulisboa.pt/publicacoes/envolvimento-dos-alunos-na-escola-perspetivas-da-psicologia-e-educacao-inclusao-e-diversidade
http://hdl.handle.net/10174/34474
ISBN: 978-989-8753-60-1
Type: bookPart
Appears in Collections:PSI - Publicações - Capítulos de Livros
CIDEHUS - Publicações - Capítulos de Livros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Candeias & Melo (2020) Bem-estar, satisfação académica e atividades extra-académicas.pdf414.48 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois