Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32244
|
Title: | Obras para tecla de João José Baldi: estudo analítico sobre os elementos didáticos |
Other Titles: | Keyboard Works by João José Baldi: Analytical Study on the Didactic Elements |
Authors: | Nejmeddine, Mafalda |
Editors: | Guerra, Anselmo |
Keywords: | Análise Didática João José Baldi Música de tecla Música portuguesa Analysis Didactic Keyboard music Portuguese music |
Issue Date: | 13-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade Federal de Goiás / Música Hodie |
Citation: | Nejmeddine, M. (2020). Obras para tecla de João José Baldi: estudo analítico sobre os elementos didáticos. Revista Música Hodie, 20. https://doi.org/10.5216/mh.v20.63782 |
Abstract: | No ano em que se assinalam 250 anos do nascimento de João José Baldi, o presente estudo revela a vertente pedagógica deste com- positor português. Com o objetivo de identificar a presença de elemen- tos didáticos nas suas obras para instrumentos de tecla, foi realizada uma pesquisa biográfica, um levantamento das respetivas obras e um estudo e comparação das fontes, bem como uma análise musical com base numa grelha elaborada a partir da Teoria da Sonata de Hepokoski & Darcy. O estudo permitiu descobrir informações biográficas inéditas e identificar a presença de elementos didáticos e de elementos musicais e extramusicais que indiciam um propósito pedagógico na composição destas obras. / In the year that marks 250 years since the birth of João José Baldi, the present study reveals the pedagogical strand of this Portuguese composer. In order to identify the presence of didactic elements in his works for keyboard instruments, a biographical research, a survey of the respective works and a study and comparison of the sources were per- formed, as well as a musical analysis based on a grid elaborated from the Sonata Theory of Hepokoski & Darcy. The study allowed to discover new biographical information and to identify the presence of didactic elements and of musical and extramusical elements that indicate a pe- dagogical purpose in the composition of these works. |
URI: | https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/63782 http://hdl.handle.net/10174/32244 |
ISSN: | 2317-6776 |
Type: | article |
Appears in Collections: | CESEM - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|