|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31356
|
Title: | Landscape functional connectivity and animal movement: application of remote sensing for increasing efficiency of road mitigation measures |
Authors: | Valerio, Francesco |
Advisors: | Mira, António Santos, Sara Maria Lopes Godinho, Sérgio Rui |
Keywords: | Landscape connectivity Landscape ecology Multispecies Montado agro-forest-ecosystem Remote sensing Road ecology Road verges Road mitigation Wildlife roadkill Ecologia das estradas Mortalidade por atropelamentode animais selvagens Margens das estradas Ecologia da paisagem Detecção remota Conectividade da paisagem Mitigação Multi-espécies Sistema agro-florestal montado |
Issue Date: | 23-Feb-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Roads are a major threat to wildlife due to induced mortality and restrictions to animal
movement. A central issue in conservation biology is the accurate site identification for the
implementation of multispecies mitigation measures, on roads. Those measures entail high
costs and methodological challenges and their efficiency highly depend on the right
location. The aim of this PhD is to inform, through remote sensing and connectivity
modelling, how to increase the efficiency of planning mitigation measures to reduce roadkill
and promote connectivity; and demonstrate the usefulness of remote sensing in defining
suitable areas for the conservation of an endangered species that often occurs in the vicinity
of roads. To do so, we first assessed whether occurrence-based strategies were able to infer
functional connectivity, compared to those more complex and financially demanding based
on telemetry, with respect to daily and dispersal movements. Secondly, we assessed whether
remote sensing data were sufficiently informative to identify key habitats for a threatened
species around road verges. Thirdly, we assessed the predictive and prioritisation ability of
road mitigation units intercepting multispecies corridors to prevent vulnerability to roadkill.
Findings revealed that simple models are suitable as complex ones for both daily and
dispersal movements, allowing for costly-effective connectivity assessments. Results
demonstrated the ability of free remote sensing data to identify microhabitat conditions in
verges and surrounding landscape, for a threatened rodent, allowing for the delimitation of
refugee areas and definition of monitoring strategies for the species. Undemanding data
(occurrence and remote sensing) were able to describe species-specific ecological
requirements for birds, bats and non-flying mammals as well as roadkill patterns, possibly
due to similar overlapping corridors and habitats, despite some mismatches that occurred
for highly mobile species. This framework ensured high efficiency in prioritisation of
multispecies roadkill mitigation planning, resilient to long-term landscape dynamics; Conectividade funcional da paisagem e movimento animal: aplicação da detecção
remota para aumentar a eficiência de medidas de mitigação em estradas.
Resumo:
As estradas constituem uma enorme ameaça para a vida selvagem devido à mortalidade. Uma
questão central é a identificação dos locais para implementar medidas de mitigação multiespécies,
em estradas. Essas medidas envolvem custos elevados e desafios metodológicos e sua
eficiência depende muito da localização correcta. O objetivo deste doutoramento é informar,
através de detecção remota e conectividade, como aumentar a eficiência do planeamento de
medidas de mitigação para reduzir atropelamentos e promover a conectividade; e demonstrar a
utilidade da detecção remota na definição de áreas adequadas para a conservação de espécies
ameaçadas que podem ocorrer nas proximidades de estradas. Portanto, primeiro avaliamos se os
dados resultantes de amostragens simples eram capazes de inferir conectividade funcional, em
comparação com estratégias complexas, respeito aos movimentos diários e de dispersão.
Segundo, avaliamos se os dados de detecção remota eram suficientemente informativos para
identificar habitats-chave para uma espécie ameaçada em torno das margens das estradas.
Terceiro, avaliamos a capacidade preditiva e de prioritização das unidades de mitigação de
estradas que cruzam corredores multi-espécies para reduzir o risco de atropelamentos. Os
resultados revelaram que os modelos simples são adequados quanto os complexos para os
movimentos diários e de dispersão. Os resultados demonstraram a capacidade dos dados de
detecção remota gratuitos em identificar condições de microhabitats nos habitats de berma e na
paisagem circundante, para um roedor ameaçado, permitindo a delimitação de áreas de refúgio.
Dados pouco exigentes (ocorrência e detecção remota) foram capazes de descrever os requisitos
ecológicos específicos de aves, morcegos e mamíferos não voadores, bem como padrões de
atropelamentos, possivelmente devido a corredores e habitats semelhantes, apesar de haver
algumas incompatibilidades para espécies de maior mobilidade. Essa estrutura foi capaz de
garantir uma elevada eficiência na prioritização de planeamento de mitigação de atropelamentos
para multi-espécies, resiliente à dinâmica da paisagem de longo prazo. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31356 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|