Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31047

Title: O Português, língua de herança nos Estados Unidos: o caso de Hudson, Massachusetts
Authors: Serra, Aníbal José Ribeiro
Advisors: Gonçalves, Maria Filomena
Levi, Joseph Abraham
Keywords: Língua de herança
Identidade
Luso-americano
Lusodescendente
Português
Heritage Language
Identity
Luso-American
Luso-descendant
Portuguese
Issue Date: 12-Nov-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Usando como trampolim uma panorâmica histórica da presença portuguesa no Canadá e nos Estados Unidos da América, neste trabalho analisar-se-á a situação atual da língua portuguesa em Hudson, Massachusetts. Durante as últimas três gerações o português tem passado de uma língua falada como língua materna por imigrantes oriundos de Portugal — particularmente da ilha de Santa Maria — a uma Língua de Herança (LH) e finalmente a um vetor cultural usado como alavanca pela nova geração que a aprende ex novo como L2. A análise de amostras linguísticas da terceira geração de luso-americanos da Escola Secundária de Hudson permitirá descrever o perfil destes indivíduos que não se tornam falantes de uma realidade completamente desconhecida; antes se tornam falantes de um português com base e estrutura anglófonas. São, portanto, falantes de uma herança cultural, mas não falantes da língua cuja cultura são herdeiros; Portuguese, Heritage Language in the United States: the Case of Hudson, Massachusetts ABSTRACT Using as a springboard a historical overview of Portuguese presence in Canada and the United States, I analyze the current stage of the Portuguese language in Hudson, Massachusetts. Indeed, by looking at how during the past three generations Portuguese has gone from a full-fledged living language spoken by immigrants hailing from Portugal—particularly the island of Santa Maria, Azores—who spoke it as a native tongue, to a Heritage Language (HL), and eventually to a cultural vector whereby its speakers rely on their shared legacy to learn it anew as a L2. The analysis of linguistic samples of the third generation of Portuguese-Americans of Hudson High School will provide a profile of these individuals who do not become speakers of an unknown reality yet they become Portuguese speakers with an Anglophone base and structure. They are therefore speakers of a heritage and culture, but not speakers of the inherited language.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31047
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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