Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30085

Title: Design interativo: desenvolvimento um sistema integrado de gestão municipal de resíduos sólidos urbanos
Authors: Ramalho, André Alexandre Nunes Coelho
Advisors: Maldonado, Paulo
Keywords: Design interativo
Resíduos sólidos
Consciencialização ambiental
User Experience
Monitorização
Ambiente
Interactive design
Solid waste
Environmental awareness
User Experience
Monitoring
Environment
Issue Date: 28-Jun-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este projeto de investigação pretende contribuir para a resolução de um dos grandes problemas ambientais atuais – a produção excessiva de resíduos sólidos urbanos e o seu incorreto descarte. A investigação e posterior atuação tem foco no centro histórico da cidade de Évora que conta com diversos problemas identificados nesta área. A proposta centra-se num sistema digital interativo e dedicado, que visa essencialmente consciencializar a comunidade e corrigir os maus hábitos da separação dos resíduos na sua origem, contribuindo assim para uma conduta cívica mais responsável. Para além do apoio prestado ao público, esta solução também contribui para que o município possa identificar situações de limpeza urbana e intervir de forma mais eficiente, assim como entidades responsáveis pela recolha de resíduos disponham de uma nova via de comunicação com a comunidade. Mais que uma ferramenta técnica, é um instrumento pedagógico informativo desenhado para reforçar a importância de uma mudança de mentalidade, sobretudo das camadas mais jovens, alertando e incentivando para melhores práticas de gestão ambiental e desenvolvimento sustentável. Sistema este que se apresenta pela forma de uma aplicação móvel – Coleta. Uma app que informa em tempo real do atual nível de enchimento de cada contentor do centro histórico de Évora, rotas de recolha e, indica sobretudo, a quantidades de resíduos produzidos por cada utilizador em função de apelar, sempre que possível, à redução dos padrões de consumo; Abstract: This project intends to contribute to the resolution of one of the great current environmental problems - the excessive production of solid urban waste and the incorrect disposal of it. The investigation and subsequent action focus on the historic center of Évora, which has several specific problems in this area. The proposal focuses on an interactive and dedicated digital system, which essentially aims to raise the community’s awareness and correct the bad habits of waste separation at its origin, thus contributing to more responsible civic conduct. In addition to the support provided to the public, this solution also helps the municipality to identify urban cleaning situations and intervene more efficiently, as well as those responsible for the recovery of waste have a new way of communicating with the community. More than a technical tool, it is an appropriate educational informational tool to reinforce the importance of a change in mentality, especially among the younger strata, alerting and encouraging the best practices in environmental management and sustainable development. This system is presented in the form of a mobile application - Coleta. An application that reports in real time the current level of filling of each content or the historic center of Évora, destination routes and, above all, indicates the amount of waste used by each user in order to appeal, whenever possible, to reduce consumption patterns.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30085
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Design-Andre_Alexandre_Nunes_Coelho_Ramalho.pdf25.38 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois