|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29380
|
Title: | Digital Competences: Needs and Training in the Portuguese Museum Sector |
Authors: | Carvalho, Ana Matos, Alexandre |
Editors: | Kameas, Achilles Polymeropoulou, Panagiota |
Keywords: | digital competences museums museum sector project Mu.SA Portuguese museum sector digital transformation museum training museum professionals competências digitais museus museus portugueses projeto Mu.SA formação museus transformação digital profissionais de museus museus e transformação digital |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Hellenic Open University Press |
Citation: | Carvalho, Ana, e Alexandre Matos. 2020. "Digital Competences: Needs and Training in the Portuguese Museum Sector." In The Future of Museum Professionals in the Digital Era - The Success Story of Mu.SA, editado por Achilles Kameas e Panagiota Polymeropoulou, 13–19. Athens: Hellenic Open University Press. ISBN: 978-618-84272-9-7. http://www.project-musa.eu/wp-content/uploads/2021/03/Mu.SA-e-book.pdf |
Abstract: | Neste capítulo (com Alexandre Matos) analisamos o panorama museológico português em termos de necessidades e da oferta formativa quanto às competências digitais, considerando a formação formal proporcionada pelos cursos de mestrado em museologia e a formação não formal dirigida aos profissionais de museus. Em relação aos planos curriculares dos mestrados em museologia, a pesquisa evidencia uma abordagem pouco estruturada às tecnologias, sendo globalmente introduzidas de forma muito pontual e fragmentada (ex. inventário e gestão de colecções). No que concerne à oferta de formação não formal também se identifica um enfoque residual e pouco estruturado quanto às competências digitais e à introdução das tecnologias. Propõe-se um investimento continuado e assertivo no desenvolvimento profissional, com acento nas competências digitais e no desenvolvimento tecnológico que permita, por sua vez, acompanhar as dinâmicas e as expectativas da sociedade contemporânea. In this chapter, Carvalho (with Alexandre Matos, Universidade do Porto) analyses the Portuguese situation in terms of needs and training offer regarding digital competences, focusing on formal training in museology master’s and non-formal training for museum professionals available. The findings suggest that, in relation to museology curricula, there is little evidence of a systematic approach to digital competences, where technology may make a punctual and fragmented appearance according to the themes covered (e.g. inventory and collections management). In what concerns non-formal training, there is also a limited focus on digital competences and technology topics, insofar as it is explored in an unstructured way. It proposes that professional development will need to address new competences related to digital technologies as part of the changing dynamics and expectations of contemporary society. |
URI: | http://www.project-musa.eu/wp-content/uploads/2021/03/Mu.SA-e-book.pdf http://hdl.handle.net/10174/29380 |
ISBN: | 978-618-84272-9-7 |
Type: | bookPart |
Appears in Collections: | CIDEHUS - Publicações - Capítulos de Livros
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|