Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28786
|
Title: | A dimensão e a estrutura composicional da turma como factores de proficiência escolar |
Other Titles: | Class size and compositional structure as factors of school proficiency |
Authors: | Verdasca, José |
Keywords: | turma, dimensão e estrutura composicional, proficiência escolar class size, compositional structure, school proficiency |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Cadernos de Organização e Administração Educacional, nº 1 |
Abstract: | (Resumo) Independentemente do maior ou menor grau de aleatoriedade no âmbito do processo de composição das turmas, cada uma delas configurará um determinado perfil em termos de estrutura composicional face a um conjunto de variáveis e da sua adequabilidade e coerência organizativas relativamente a um conjunto de finalidades educativas. Partindo de um cenário conjectural que assuma que os distintos perfis composicionais das turmas são condicionantes dos resultados escolares, então determinadas finalidades educativas poderão sugerir e justificar a adopção de determinados critérios no âmbito da organização pedagógica das turmas. Da análise dos resultados do estudo numa amostra de 50 turmas, parece ficar reforçada a ideia de que a aplicação de determinados critérios organizacionais pedagógicos tendem a afigurar-se determinantes na qualidade dos resultados escolares e, consequentemente, um elemento estratégico a incorporar nas políticas de combate ao insucesso e abandono escolares. / (Abstract) Regardless of the greater or lesser degree of randomness within the process of class composition, each class will configure a specific profile in terms of compositional structure vis-à-vis a set of variables and their organizational suitability and coherence in relation to a set of educational purposes. Starting from a conjectural scenario that assumes that the different compositional profiles of the classes are determinants of the school results, then certain educational purposes may suggest and justify the adoption of certain criteria within the pedagogical organization of the classes. From the analysis of the results of the study in a sample of 50 classes, the idea seems to be reinforced that the application of certain pedagogical organizational criteria tends to appear determinant in the quality of school results and, consequently, a strategic element to be incorporated in the combat policies school failure and dropout. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28786 |
ISSN: | 1646-7841 |
Type: | other |
Appears in Collections: | CIEP - Publicações de Carácter Pedagógico
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|