Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28627

Title: Preconceito racial em crianças: Identificação e pertença grupal
Authors: Carlos, Joana
Melo, Madalena
Keywords: Grupos étnicos/raciais
pertença grupal
preconceito
contacto interétnico
Issue Date: Dec-2020
Publisher: Revista Psicologia
Citation: Carlos, J., & Melo, M. (2020). Preconceito racial em crianças: Identificação e pertença grupal. PSICOLOGIA, 34(2), 57-74. https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1385
Abstract: Abstract - Racial prejudice in children: Group identification and group membership: According to Social Identity Theory, emphasizing the belonging of an individual to a category / social group it is enough to foster ingroup bias and discrimination against members of other groups. The present study aims to analyze the differences between racial prejudice (against black, mulatto and white) according to ethnic identity (in terms of selfcategorization and emotional evaluations of belonging) as well as the relation with the interethnic contact and social distance variables. 258 children from 5th and 6th grades of 4 Portuguese public schools participated in this study, who classified themselves as white or mulatto, participated in the study. The main results seem to indicate that subtle prejudice is different depending on the level of the affective component of ethnic identity, that interethnic contact is related to lower levels of subtle and flagrant prejudice and that there are differences in interethnic contact and social distance by self-categorization group. Resumo: De acordo com a Teoria da Identidade Social, basta tornar saliente a pertença de um indivíduo a uma categoria/grupo social para que existam enviesamentos endogrupais e discriminação face a membros de outros grupos. O presente estudo procurou analisar a existência de diferenças no preconceito racial (face a negros, mulatos e brancos) em função da identidade étnica (autocategorização e avaliação emocional da pertença), bem como a relação existente com as variáveis contacto interétnico e distância social. Participaram neste estudo 258 crianças do 2.º ciclo de 4 escolas públicas portuguesas, que se autocategorizaram como brancas e mulatas. Os principais resultados parecem indicar que o preconceito subtil é diferente consoante o nível da componente afetiva da identidade étnica, que o contacto interétnico se relaciona com menores níveis de preconceito subtil e flagrante e que existem diferenças no contacto interétnico e distância social por grupo de autocategorização.
URI: https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1385
http://hdl.handle.net/10174/28627
ISSN: 2183-2471
Type: article
Appears in Collections:CIDEHUS - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
PSI - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Carlos & Melo (2020) Preconceito racial em crianças (Revista Psicologia).pdf538.53 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois