|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/27865
|
Title: | A emancipação técnico-expressiva da viola de arco em Portugal através de repertório. Um património histórico inédito: das origens até 1945 |
Authors: | Delgado, João Pedro Martins |
Advisors: | Gibson, Benoît |
Keywords: | Viola de arco Emancipação técnico-expressiva Repertório histórico português Viola Emancipation Historical repertoire Portuguese music |
Issue Date: | 12-Mar-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente tese de doutoramento tem como objectivo principal estudar a evolução da
emancipação técnico-expressiva da viola de arco em Portugal, das origens até 1945,
analisando e mapeando um processo histórico até hoje quase desconhecido. Para
este efeito, procede-se ao levantamento de fontes musicais inéditas, respectivo
tratamento crítico e análise de características técnicas e interpretativas, bem como à
investigação documental histórica e musicológica, por forma a contextualizar o
processo estudado. A partir deste suporte documental, foca-se o percurso de
autonomização das práticas do instrumento ao longo do período cronológico
abordado, realizando um acompanhamento dos resultados da investigação em
contexto de performance, por forma a relacionar o repertório histórico investigado
com o estado da arte técnico e artístico na viola contemporânea. Desta forma, para
além do relevo dado à sistematização do processo de afirmação do instrumento em
Portugal, produz-se um output de obras históricas inéditas e de novo repertório,
resultando num incremento significativo na literatura violetística portuguesa existente; Abstract:
“The viola´s technical and expressive emancipation in Portugal through its repertoire.
An unprecedented historical heritage: from its origins to 1945”.
The present doctoral thesis aims mainly to study the evolution of the viola´s technical
and expressive emancipation in Portugal, from it´s first known introduction in the
country until 1945, analysing and charting a historical process that was hitherto
unknown. In order to achieve this, previously unknown musical sources are explored,
a critical analysis of it´s performative and techical features is pursued, and a historical
and musicological contextualization is made through documental investigation. From
this basis, the work focuses on viola practice and autonomization throughout the
whole cronological period, always in correlation with field research in a performative
context, connecting the discovered historic repertoire with state of the art of
contemporary viola practice. Thus, in addition to the study of this uncharted process
of emancipation of the instrument in Portugal, an output of unpublished historical
works and of new repertoire is produced, resulting in a significant increase in the
overall corpus of portuguese viola literature. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/27865 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|