Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/27638

Title: O outro lado das questões do desenvolvimento nos territórios transfronteiriços. O caso da Escola Oficial de Idiomas da Extremadura, Espanha
Authors: Viegas, Maria da Graça Palula
Advisors: Silva, Carlos Alberto
Keywords: Território transfronteiriço
Desenvolvimento
Idioma
Dinâmicas de ação
Cross-border territory
Development
Language
Action dynamics
Issue Date: 23-Jan-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Na presente investigação são analisadas as dinâmicas de ação no espaço transfronteiriço das Escuelas Oficiales de Idiomas (EOI) da Extremadura, no âmbito do ensino da língua e cultura portuguesas na Extremadura, região espanhola que desde logo por regulação institucional aposta no ensino do português como segundo idioma estrangeiro. Interiorizando esta lógica reguladora, ao longo de toda a investigação procurou-se conhecer-se a operacionalização da mesma no contexto das estratégias de ação das diversas EOI da região, passando assim por um conhecimento prévio das dinâmicas internas às organizações, desocultando lógicas que mobilizam as intervenções e que suportam a construção das finalidades. Foi privilegiada uma abordagem mista, tendo sido realizadas 12 entrevistas a informantes-chave, e 1 entrevista ao Assessor/Coordenador de idiomas da Consejería de Educación y Empleo da Junta da Extremadura, entidade reguladora das EOI da Extremadura, complementadas com a recolha de 360 inquéritos por questionário a alunos das nove escolas de idiomas que existem na região da Extremadura. Os resultados do estudo sugerem um elevado dinamismo da estruturação das ações no espaço transfronteiriço, onde as EOI, como organizações, autorregulam-se, interiorizando a regulação externa e apropriando-se dela para deixar com a sua atuação um contributo no desenvolvimento do território, não só dotando os seus habitantes de capital social proveniente do domínio do idioma português, da cultura e de atores do país, como (re) constrói com a sua intervenção um espaço transfronteiriço comum, em que o veículo de ação é o idioma português; Abstract: This research analyzes the action dynamics in the cross-border space of Extremadura's Official Language Schools (EOLS), within the context of teaching Portuguese language and culture in Extremadura, a Spanish region that, by institutional regulation, has been given importance to the teaching of “Portuguese” as a second foreign language. By internalizing this regulatory logic, throughout the investigation, it was made an effort to know its operationalization in the context of the action strategies of the various EOLS in the region, passing through a previous knowledge of the internal dynamics of the organizations, uncovering logics that mobilize the activities and interventions that support the construction of the purposes. A mixed approach was favored, with the performance of 12 interviews with key informants, and 1 interview with the Adviser / Language Coordinator of the Board of Education and Employment of Extremadura, regulator entity of EOLS of Extremadura, complemented by the collection of 360 surveys by questionnaire to students of the nine language schools that exist in the region of Extremadura. The results of the study suggest a high dynamism of the structuring of actions in the transboundary space, where the EOLS, as organizations, self-regulate, internalizing the external regulation and appropriating it to leave a contribution to the development of the territory, only by endowing its inhabitants with social capital coming from the mastery of the Portuguese language, culture and actors of the country, and at the same time, (re)builds, with its intervention, a common cross-border space, where the vehicle of action is the Portuguese language.
URI: http://hdl.handle.net/10174/27638
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Sociologia-Maria_da_Graça_Palula_Viegas-O_outro_lado_das_questões_do_desenvolvimento....pdf5.54 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois