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http://hdl.handle.net/10174/25747
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Title: | Do projeto à (Re)Interpretação do lugar: o complexo rupestre do Vale do Tejo |
Authors: | Benjamim, Mário Alexandre Garcia Monteiro |
Advisors: | Parreira, Aurora da Conceição Rivera, Jorge Alberto Santos Croce Baptista, António Martinho |
Keywords: | Arquitetura Paisagem Arqueologia Arte Rupestre Médio Tejo Architecture Landscape Archeology Rock Art Middle Tagus |
Issue Date: | 4-Jul-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Uma intervenção artificial na paisagem como a imersão de uma extensa área por uma albufeira, além de implicar a alteração do uso de um recurso, pode afetar dramaticamente esse lugar, ocultando um legado humano, paisagístico e patrimonial, toda-via determinante para a compreensão da sua construção histórica. A investigação que desenvolvemos pretende conceber estratégias que evidenciem a arte rupestre do vale do Tejo imersa pela edificação da barragem do Fratel em 1974 e consequente enchimento da sua albufeira, estas estratégias inserem-se num âmbito de intervenção mais extenso, no qual as gravuras passam a fazer parte de um modo coeso com a paisagem atual criando novas formas de utilização e oportunidades de desenvolvimento regional. É neste contexto que encontramos a possibilidade de validar um modelo teórico de investigação em projeto através de uma proposta concreta de intervenção, proposta que possibilitará além da experimentação de desenho, corrigir estratégias metodológicas e aperfeiçoar progressivamente o modelo teórico; ABSTRACT:
FROM THE PROJECT TO (RE) INTERPRETATION OF THE SITE: The Rock Art of the Tagus Valley
An artificial intervention in the landscape, like the immersion of a large area by a reservoir, not only implies the obvious change in the usefulness of a resource, it can also dramatically affect the site by concealing the human legacy, landscape and patri-monial heritage, however important to the understanding of its historical make up. The research we developed has the purpose to conceive strategies to expose the rock art of the Tagus Valley, which has been immersed by the construction of the Fratel dam on 1974, and the subsequent filling of the reservoir. These strategies pertain to a more extensive scope of intervention, where the engravings become a cohesive part of the current landscape, creating new usages for the premises and new opportunities for regional development. It is in this context that we find the possibility to validate a theoretical model of in-project research, through a concrete proposal of intervention; proposal that, in addi-tion to being an experiment in design, will allow us to correct strategic methodologies and to progressively perfect the theoretical model itself. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25747 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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