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http://hdl.handle.net/10174/25402
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Title: | (Dis)engaging in moving-body practices: physical activity correlates among university students in Mexico |
Authors: | García González, Vanessa |
Advisors: | Pires, Ema Richt, Bengt Willner, Sam |
Keywords: | Physical activity Correlates University students Moving-body practices Mexico Atividade física Correlatos Estudantes universitários Práticas de movimento corporal México |
Issue Date: | 7-Mar-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | The aim of this study was to gather in-depth data to provide insights into
individual, social and environmental correlates of physical activity in order to
identify priority elements to design feasible and effective intervention strategies to
promote regular physical activity engagement among university students in a
middle-income country such as Mexico. The situation of university students
(dis)engaging in moving-body practices was explored through the use of a survey
based on the Global Physical Activity Questionnaire and the construction of
Moving-body diaries that included visual and verbal narratives. The survey was
conducted among first and fourth year students (2015, n=1046) from three
different universities. Significant predictors (p < .05) were evaluated using logistic
regression. Additionally, eleven students from three universities created Movingbody
diaries, framing and narrating their physicalities in their social worlds. We
used the situational analysis theory-method package to analyze the qualitative
data. Findings showed that 8.5% of students did not meet WHO
recommendations on physical activity, while, 39.7% of students did not
participate in vigorous-intensity PA. Results revealed that male students, and
female students who were working and studying were more likely to meet WHO
recommendations on PA; while, University B students were less likely than those
in University A to meet guidelines. Findings based on visual and verbal narratives
indicate the existence of other factors affecting university students’ physical activity practices, such as: individual life projects and aspirations for social
mobility, the process of growing up, lack of time, being tired, enjoyment of a
moving-body practice, body image, desire to lose weight, health concerns, being
supported by significant others, safety concerns, lack of money, bad weather and
lack of accessible facilities and activities. Findings indicate that intervention
strategies using multilevel approaches across social worlds, aiming to promote a
moving-body culture may be most effective; Sumário:
(Des) engajando-se em práticas de movimento corporal
Correlatos da atividade física entre estudantes universitários do México
O objetivo deste estudo foi reunir dados aprofundados para fornecer a
compreensão sobre correlatos individuais, sociais e ambientais da atividade
física, a fim de identificar elementos prioritários para elaborar estratégias de
intervenção viáveis e efetivas para promover o engajamento regular da atividade
física entre estudantes universitários num país de renda média como o México.
A situação dos estudantes universitários (des)engajados das práticas de
movimento corporal foi explorada através da aplicação de um inquérito baseado
no Questionário Global de Atividade Física e na construção de diários do Corpo
em Movimento que incluíam narrativas visuais e verbais. O inquérito foi realizado
entre alunos do primeiro e quarto ano (2015, n = 1046) de três universidades
diferentes. Além disso, onze estudantes desenvolveram diários de corpo em
movimento, enquadrando as suas fisicalidades nos seus mundos sociais.
Recorremos à análise situacional para analisar os dados qualitativos. Os
resultados mostraram que 8,5% dos estudantes não atenderam às
recomendações da OMS sobre AF, enquanto que 39,7% dos estudantes não
participaram da atividade física de intensidade vigorosa. Os resultados
mostraram que os estudantes do sexo masculino, e as estudantes femininas que
trabalhavam e estudavam eram mais propensos a atender às recomendações
da OMS sobre AF; enquanto os estudantes da Universidade B eram menos
prováveis do que os da Universidade A para atender às diretrizes. Os dados qualitativos podem indicar a existência de outros fatores que afetam as práticas
de atividade física de estudantes universitários, tais como: projetos de vida
individuais e aspirações de mobilidade social, o processo de crescimento, falta
de tempo, cansaço, imagem corporal, desejo de perder peso, preocupações com
a saúde, apoio de outras pessoas, segurança, falta de dinheiro, mau tempo e
falta de instalações e atividades acessíveis. Os resultados indicam que as
estratégias de intervenção que utilizam abordagens multiníveis em uma
variedade dos mundos sociais, com o objetivo de promover uma cultura de
corpo em movimento, podem ser mais eficazes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25402 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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