|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24849
|
Title: | Implicações da avaliação do desempenho docente na aprendizagem dos professores e no seu desenvolvimento profissional: perspetivas de professores de inglês |
Authors: | Gamero, Maria Manuela Bico Rosa |
Advisors: | Cid, Marília Pisco Castro Flores, Maria Assunção Fernandes |
Keywords: | Avaliação do desempenho docente Aprendizagem Desenvolvimento profissional do professor Professores de inglês Anos de serviço Teacher performance evaluation Teacher learning Teacher professional development Teachers of english Teachers' tenure |
Issue Date: | 28-Nov-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação procura determinar, segundo a perspetiva de professores de Inglês, as
implicações da avaliação do desempenho docente na aprendizagem dos professores e no seu
desenvolvimento profissional, no atual contexto educativo.
Com este objetivo, optou-se por uma abordagem quantitativa e qualitativa, com recurso às
técnicas de inquérito por questionário (n=142) e de análise de incidentes críticos (n=12).
Os resultados revelam um conhecimento amplo dos inquiridos sobre os normativos
consubstanciados no modelo de Avaliação de Desempenho Docente (ADD). Contudo,
observamos ambiguidade e ambivalência nas questões centrais da ADD, especialmente em
função dos anos de serviço. Por um lado, os docentes expressam concordância com a
influência da ADD na aprendizagem, salientando os seguintes indicadores: reflexão,
cooperação e promoção da formação do professor. Por outro lado, discordam, baseados nos
indicadores subsequentes: burocracia, redução do tempo útil de trabalho, desmotivação,
ausência de partilha de saberes, mau ambiente e conflito de interesses.
Relativamente ao contributo da ADD para o Desenvolvimento Profissional do Professor
(DPP), observa-se aquiescência dos docentes sobre os propósitos formativos e discrepância
sobre os propósitos sumativos da ADD, reconhecendo a importância da autoavaliação para a
aprendizagem do professor, e revelam indefinição sobre o contributo do relatório anual de
autoavaliação para o DPP. No referente ao Projeto Docente, a maioria dos inquiridos
desconhece o mesmo. Porém, aqueles que o conhecem sublinham a reflexão, a planificação, a
concretização e a aferição das metas e objetivos definidos na ADD como contributos para o
DPP.
Quanto aos aspetos a melhorar, salientamos o reforço da supervisão da prática pedagógica,
centrada na observação de aulas, como processo contínuo e compartilhado entre avaliados e
avaliadores, quer internos, quer externos, e uma maior autonomia e participação dos
professores no processo de ADD, para aumentar a articulação entre a ADD e o DPP,
contribuindo para o desenvolvimento dos alunos e da escola, numa verdadeira comunidade de
aprendizagem; Abstract:
Implications of Teacher Performance Evaluation in Teacher Learning and their Professional
Development: Teachers of English Perspectives.
The present research attempts to determine the implications of the teacher performance
appraisal in teachers' learning and in their professional development in the current educational
context, according to English teachers' perspectives.
Aiming this goal, a quantitative and qualitative approach was undertaken, combining the use
of questionnaire survey techniques (n = 142) with a critical incident analysis (n = 12).
The results have revealed a broad knowledge of the respondents on the legalisation
scaffolding the teacher performance evaluation model. However, there is ambiguity and
ambivalence on teacher’s responses about some central issues concerning teacher evaluation
especially when we take into account teacher’s tenure. On the one hand, teachers agree on the
influence of Teacher Evaluation (TE) on learning, emphasizing reflection, cooperation, and
promotion of teacher education. On the other hand, they disagree, pointing out aspects that
tend to deteriorate the teaching and learning process, such as: bureaucracy, reduction of
working time, demotivation, lack of sharing of knowledge, bad environment and conflict of
interest.
Concerning the contribution of the TE to the teachers’ professional development (TPD), not
only teachers' acquiescence on the formative purpose, but also the discrepancy on the
summative purposes of the TE are acknowledged. The importance of self-assessment for
teacher learning is also recognized. However, there is uncertainty about the contribution of the
annual self-assessment report for professional development purposes. The Teaching Project,
is unknown for the majority of the respondents, even though those who know it emphasise its
contributions for their professional development due to the reflection, the planning, the
implementation and the measurement of the goals as well as the objectives defined within the
TE model.
Regarding the aspects highlighted by the teachers to improve TE, we emphasise the
reinforcement of the supervision of the pedagogical practice, centred on the classroom
observation, as a continuous and shared process between appraisers and appraises, both
internal and external, as well as the promotion of teachers’ autonomy and the participation in
the assessment process in order to increase the link between TE and TPD, thus contributing to
the students’ and the school’s improvement as a true learning community. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24849 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|