Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24845

Title: O espectador sobre-estimulado: a recepção da arte fotográfica contemporânea
Authors: Cardoso, António Aurélio da Silva Engling
Advisors: Pinto, José Gomes
Silva, Filipe Rocha da
Keywords: Arte
Interativa
Media
Espectador
Fotografia
Art
Interactive
Media
Spectator
Photography
Issue Date: 12-Dec-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A tese teórico-prática é composta por uma série fotográfica que aborda o tema da recepção da fotografia na cultura pós-industrial e por este conjunto de páginas que a interpretam e contextualizam. Parte-se do princípio que o ser humano está sobre-estimulado pela atual cultura visual o que, paradoxalmente, prejudica a sua ligação com a arte fotográfica. A obra centra-se na desigualdade da recepção da arte fotográfica em relação à arte interativa. Este processo é feito em contexto museológico e a série fotográfica é produzida a partir de obras interativas. A desigualdade evocada é tematizada através do conceito de meta-espectador, ou seja, aquele que observa fotografias de um outro espectador a relacionar-se com uma obra de arte interativa. É também objeto de estudo desta tese a determinação das causas e das consequências dessa sobre-estimulação sobre o ser humano e, por isso, sobre o espectador; ABSTRACT: The over-stimulated spectator. The reception of the contemporary photographic art The theoretical-practical thesis is composed by a photographic series that approaches the subject of the reception of photography in the post-industrial society and by this set of pages that interpret and contextualize it. It is assumed that the human being is over-stimulated by the current visual culture, which, paradoxically, impairs its connection with photographic art. The thesis focuses on the inequality of the reception of the photographic art in relation to the interactive art. This process is done in museological context and the photographic series is produced from interactive works. The evoked inequality is thematized through the concept of meta-spectator, that is, one that observes photographs of another spectator relating to an interactive work of art It is also subject matter of this thesis to determine the causes and consequences of this over-stimulation on the human being and, therefore, on the spectator.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24845
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Artes_Visuais_Arte_Ciências_e_Tecnologias-António_Aurélio_da_Silva_Engling_Cardoso-O_espectador_sobre_estimulado....pdf48.43 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois