Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24845
|
Title: | O espectador sobre-estimulado: a recepção da arte fotográfica contemporânea |
Authors: | Cardoso, António Aurélio da Silva Engling |
Advisors: | Pinto, José Gomes Silva, Filipe Rocha da |
Keywords: | Arte Interativa Media Espectador Fotografia Art Interactive Media Spectator Photography |
Issue Date: | 12-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A tese teórico-prática é composta por uma série fotográfica que aborda o tema
da recepção da fotografia na cultura pós-industrial e por este conjunto de páginas que
a interpretam e contextualizam.
Parte-se do princípio que o ser humano está sobre-estimulado pela atual cultura
visual o que, paradoxalmente, prejudica a sua ligação com a arte fotográfica. A obra
centra-se na desigualdade da recepção da arte fotográfica em relação à arte interativa.
Este processo é feito em contexto museológico e a série fotográfica é produzida a
partir de obras interativas. A desigualdade evocada é tematizada através do conceito
de meta-espectador, ou seja, aquele que observa fotografias de um outro espectador a
relacionar-se com uma obra de arte interativa.
É também objeto de estudo desta tese a determinação das causas e das
consequências dessa sobre-estimulação sobre o ser humano e, por isso, sobre o
espectador; ABSTRACT:
The over-stimulated spectator.
The reception of the contemporary photographic art The theoretical-practical thesis is composed by a photographic series that
approaches the subject of the reception of photography in the post-industrial society
and by this set of pages that interpret and contextualize it.
It is assumed that the human being is over-stimulated by the current visual
culture, which, paradoxically, impairs its connection with photographic art. The thesis
focuses on the inequality of the reception of the photographic art in relation to the
interactive art. This process is done in museological context and the photographic
series is produced from interactive works. The evoked inequality is thematized
through the concept of meta-spectator, that is, one that observes photographs of
another spectator relating to an interactive work of art
It is also subject matter of this thesis to determine the causes and consequences
of this over-stimulation on the human being and, therefore, on the spectator. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24845 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|