|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24618
|
Title: | Muito riso e muito siso: Turismo e experiência cultural no museu |
Authors: | Roque, Maria Isabel |
Editors: | Costa, Vânia |
Keywords: | museu museum património heritage turismo cultural cultural tourism turismo criativo creative tourism mediação cultural cultural mediation |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Instituto Politécnico do Cávado e Ave (IPCA) |
Citation: | Roque, M. I. (2017). Muito riso e muito siso: Turismo e experiência cultural no museu. In V. Costa, Tourism for the 21st Century: Proceedings of the CIT 2015 (pp. 326-351). Barcelos, Portugal: Instituto Politécnico do Cávado e Ave (IPCA). Acedido em http://bravo.ipca.pt/cit2015/files/ATAS_CIT_2015_FINAL.pdf |
Abstract: | RESUMO
A ligação entre lazer e cultura comprova-se ao longo da história do turismo e dos museus. Na sociedade pós-moderna, o turismo cultural, enquanto área de maior crescimento no turismo global, impôs a revitalização e a reformulação do espaço museológico e das suas estratégias comunicacionais para acolher audiências cada vez mais amplas e diversificadas. Por outro lado, os processos de des-diferenciação e culturalização do quotidiano, esbatendo as fronteiras entre cultura de elite e cultura de massas, alargaram o conceito de turismo cultural a atividades mais heterogéneas, concorrentes da atividade museológica. O estudo do impacto do turismo cultural no museu, como questão de partida, tem como objetivo avaliar a crescente procura de experiências multifacetadas, criativas e imersivas, por parte do turista, e estudar a forma como a museologia se atualiza na elaboração de estratégias que correspondam quer à vontade de diversão, quer à intenção de aquisição de conhecimentos.
ABSTRACT
The link between leisure and culture has been confirmed along the history of tourism and museums. In post-modern society, cultural tourism, with the largest growth in global tourism, has carried out the revitalization and redesign of the museum space and its communication strategies with an increasingly large and diverse audience. On the other hand, the de-differentiation processes and the culturalization of everyday life, which have blurred the boundaries between high culture and mass culture, have broadened the concept of cultural tourism to others heterogeneous activities, that compete with museum activities. The study of the impact of cultural tourism in the museum, as starting object of study, aims to evaluate the growing demand from tourists for multifaceted, creative and immersive experiences, and to study how the museology updates itself by developing strategies that respond to the demand of recreation and also acquisition of knowledge. |
URI: | http://bravo.ipca.pt/cit2015/files/ATAS_CIT_2015_FINAL.pdf http://hdl.handle.net/10174/24618 |
Type: | article |
Appears in Collections: | CIDEHUS - Artigos em Livros de Actas/Proceedings
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|