Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/22411

Title: Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
Other Titles: Qualidade de vida e necessidades educativas especiais: explorando conceitos prévios de profissionais
Authors: Carapeto, Maria João
Candeias, Adelinda
Franco, Vítor
Grácio, Luísa
Coelho, Cátia
Costa, Nuno
Keywords: Quality of life
Inclusive education
Special needs students
Teachers
Issue Date: Dec-2017
Publisher: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
Citation: Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
Abstract: This study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática.
URI: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2660
http://hdl.handle.net/10174/22411
Type: article
Appears in Collections:PSI - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Carapeto et al, 2017.pdf599.89 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois