Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21122

Title: Perfis de liderança em contexto escolar: o papel do diretor na administração e gestão das escolas do ensino médio na província do Zaire
Authors: Emília, Samuel Zinga
Advisors: Favinha, Marília Evangelina Sota
Keywords: Administração e gestão escolar
Diretor escolar
Liderança
Sistema educativo angolano
Administration and school management
School director
Leadership education system angolan
Issue Date: 11-Nov-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação tem como objetivo contribuir para a compreensão do papel do Diretor Escolar nas práticas de administração e gestão das escolas do Ensino Médio, na província de Zaire, Angola. Mais especificamente da Escola de Formação de Professores Daniel Vemba, Escola do Ensino Secundário do Tuku e do Instituto Médio de Administração e Gestão (IMAG). Focámo-nos no papel do Diretor de Escola, pois é o Diretor que incentiva e mobiliza os que com ele trabalham em prol da realização de objetivos comuns que levem a uma educação de qualidade, assim esta investigação assentou em três eixos: percepções e representações dos professores acerca do líder de gestão; estilos de liderança dos gestores escolares;e no perfil dos Diretores Gerais e Pedagógicos destas escolas do Ensino Médio na província de Zaire. Do ponto de vista metodológico, optámos por realizar um estudo de natureza mista, recorrendo a métodos de recolha de dados quantitativos (inquérito por questionário, a professores) e qualitativos (inquérito por entrevista, a diretores) e análise documental. Os principais resultados desta investigação apontam que os diretores são, actualmente, líderes democráticos, que assumem as suas responsabilidades e estão abertos à partilha do poder e distribuição de tarefas. Têm um forte envolvimento na comunidade onde as suas escolas estão inseridas e têm como principal objetivo a melhoria da qualidade do ensino e a garantia do bom funcionamento da instituição. As suas funções requerem competências especificas, uma vez que desempenham um papel de pedagogos, políticos, gestores e administradores, mas os diretores carecem de formação específica para o cargo, mais formação na área de gestão de conflitos, gestão de recursos humanos, novas tecnologias e sistemas de gestão de informação e conhecimento; LEADERSHIP PROFILES IN SCHOOL CONTEXT: ADMINISTRATION AND MANAGEMENT, THE ROLE OF THE DIRECTOR IN SECONDARY SCHOOLS IN ZAIRE PROVINCE ABSTRACT: A present dissertation aims to contribute to the School Director of the role of understanding Practices Administration and Management of Secondary Schools in Zaire Province, Angola. More specifically the School of Teacher Education Daniel Vemba, Tuku School of Secondary Education and the High Institute of Administration and Management (IMAG). We focused on the role of Director of School, since Director what encourages and mobilizes OS que with IT working for the realization of common objectives that lead to a Quality Education, so this research was based on three axes: perceptions and representations of teachers About Management Leader; Leadership Styles of Trustees; and any profile of the Directors General and Pedagogical these high school schools in Zaire Province. From the methodological viewpoint, we chose to perform hum Study of mixed nature, using quantitative data collection methods (questionnaire survey, for teachers) and qualitative (interview BY Survey, for directors) and documentary analysis. The main results of this research indicate that the directors are, currently, democratic leaders, and their responsibilities amains open maind to sharing the power and tasks. Has a strong involvement in the community where as your Schools are inserted and the main objective of the Education Quality Improvement and ensuring the proper functioning of the institution. As ITS functions require specific competences, as they play hum role of educators, politicians, managers and directors, but the Directors require specific training for the job, more training in conflict management department, human resource management, new technologies and management knowledge.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21122
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TeseSamuel_Final defendida.docx8.49 MBMicrosoft Word XMLView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois