Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21004

Title: Música de câmara: sincronismo e estratégias composicionais
Authors: Júnior, Eli da Glória Camargo
Advisors: Bochmann, Christopher
Sá, Vanda de
Issue Date: 6-Feb-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo interdisciplinar tem como tema o Sincronismo em grupos característicos sem director, focando-se principalmente nos ensembles com instrumentais e repertórios criados a partir do início do séc. XX. Divide-se em três partes: 1º - Uma revisão dos estudos sobre o Sincronismo nas áreas da Psicologia, Psicologia da Música, estudos sobre a Performance Musical, Neuro-investigação e Investigação em Música, feita num relatório abrangente; 2º - O estudo da gestualidade musical e o desenvolvimento de ritmos e texturas na prática composicional; 3º - Apresentação de propostas notacionais incidentes sobre o Sincronismo, bem como a sua aplicação em composições originais. O estudo inclui a apresentação dos conceitos de Conjuntos Convencionais e Não Convencionais, Ritmo Colectivo e de uma gestualidade musical que é paralinguística e complementar à notação musical. São também revisados conceitos gráficos sobre partituras e partes; Chamber Music: Synchronism and Compositional Strategies Abstract: This interdisciplinary study is about the Synchronism in chamber groups without the director's participation, focusing mainly on ensembles with instrumentations and repertoires created since the beginning of the 20th Century. It’s divided in three parts: 1º - Review on a comprehensive report about Synchronism in the fields of Psychology, Music Psychology, studies of Musical Performance, Neuro-investigation and Music investigations; 2º - A study about musical gestuality and the developments in rhythms and textures on compositional practises; 3º - Presentation of notational proposals about Synchronism, as well as their implementation in original compositions. This study presents definitions about Conventional and Unconventional chamber instrumentations, Collective Rhythm and the idea of musical gesture as a Paralinguistic complementation for musical notation. It also includes a review on the graphic concepts about full scores and parts.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21004
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sincronismo e Estrategias Composicionais.pdf31.99 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois