Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/20877
|
Title: | Gostos e disposições musicais |
Authors: | Almeida, Francisco Carlos Machado de |
Advisors: | Campos, Luís de Melo |
Keywords: | Música Habitus Disposições Fruição musical Music Habitus Provisions Music fruition |
Issue Date: | 23-Feb-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo visa abordar o campo da música, dando especial enfoque aos
modos de relação com a música na perspetiva da receção, ou seja, pelo
lado dos fruidores musicais.
As constantes mudanças no mundo da música e a introdução das novas
tecnologias trouxeram novas formas de produzir e consumir música, as
quais se repercutiram significativamente na relação que as pessoas têm
com esta arte tão presente nas mais diversas situações do quotidiano.
Envereda-se por uma perspetiva sociológica baseada essencialmente na
teoria da prática de Pierre Bourdieu e no conceito de modos de relação
com a música desenvolvido por Luís Campos, visando analisar a relação que
as pessoas estabelecem com a música, nomeadamente os seus gostos
musicais e disposições associadas à fruição musical, sua construção,
desenvolvimento e atualização.
Adotou-se uma estratégia de investigação que visa compreender e
interpretar o sentido dos fenómenos musicais com base numa
contextualização social das interpretações que os indivíduos emprestam às
suas fruições musicais.
No essencial, pretendeu-se progredir no conhecimento sociológico das
práticas e fruições musicais, mas também contribuir para investigar e
desenvolver a problemática da construção e atualização de disposições ali
envolvidas; Musical Tastes and Provisions
Abstract:
This study aims to address the field of music, with a particular focus on the
modes of relating to music from the perspective of reception, that is, the
side of the people enjoy music.
The constant changes in the world of music and the introduction of new
technologies have brought new ways of producing and consuming music,
which significantly affected the relationship that people have with this art
so present in different situations of their daily lives.
Embark by a sociological perspective essentially based on practical theory
of Pierre Bourdieu and the concept of modes of relating to music
developed by Luís Campos, aimed at analyzing the relationship that people
have with music in particular their musical tastes, the provisions that are
associated with musical enjoyment, its construction, development and
updating.
It adopted a comprehensive research strategy to understand and explain
the phenomenon musical based on the interpretation of the meaning of
social action of individuals.
It is intended to progress in sociological knowledge of musical space, but
also contribute to research and develop the problem of constructing and
updating the provisions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/20877 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|