Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19157
|
Title: | Alexander Scriabin: the definition of a new sound space in the crisis of tonality |
Authors: | Coelho, Luís Miguel Carvalhais Figueiredo Borges |
Advisors: | Assis, Paulo de Gibson, Benoît |
Keywords: | Scriabin Prometheus Mystic Chord Synaesthesia Theosophy Scriabin Prometeu Acorde místico Sinestesia Teosofia |
Issue Date: | 27-Jun-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This dissertation describes the new compositional system introduced by Scriabin in 1909–
1910, focusing on Feuillet d’Album op. 58, Poème op. 59, nº1, Prélude op. 59, nº2 and Promethée op.
60. Based upon exhaustive pitch and formal analysis the present study (a) claims the inexistence of
non-functional pitches in all analysed works, (b) shows that transpositional procedures have structural
consequences on the “basic chord”, and (c) for the first time advances an explanation on the intrinsic
relation between the sonata form and the slow Luce line in Promethée op. 60; RESUMO:
Sob o título de “Alexander Scriabin: a definição dum novo espaço sonoro na crise da
Tonalidade”, a presente tese descreve o novo sistema compositivo introduzido por Scriabin em 1909–
1910, tomando como ponto de partida o estudo de Feuillet d’Album op. 58, Poème op. 59, nº1,
Prélude op. 59, nº2 e Promethée op. 60. Baseando-se numa análise exaustiva das alturas e da forma,
este estudo (a) conclui pela inexistência de alturas não funcionais em qualquer das obras analisadas,
(b) mostra que os procedimentos transpositivos têm consequências estruturais no “acorde básico”, e
(c) pela primeira vez explica a estrutura formal de Promethée op. 60 a partir da relação intrínseca entre
a sua forma sonata e a linha lenta de Luce. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19157 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|