Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18726
|
Title: | Double bass and electric bass: the case study of John Patitucci |
Authors: | Cavalli, Massimo |
Advisors: | Lopes, Eduardo José Tavares |
Keywords: | John Patitucci Double Bass Electric Bass Jazz John Patitucci Contrabaixo Baixo Elétrico Jazz |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | The electric bass and double bass are two different instruments sharing a common
function: they link harmony with rhythm, especially when talking about jazz music. The
capacity of a bassist to fully support an ensemble is something that can be achieved
individually playing electric or double bass. However there are some bassists who, despite
of the technical differences between these two instruments, choose to play both. Some of
these performers are true masters using and switching electric and double bass according
to the different musical settings. It is possible to define similarities and differences
between the electric and double bass, but is it viable to use similar approaches too? In
order to investigate this field, I focus my research on one exemplar player who combines
all the qualities needed to both play electric than double bass: John Patitucci, an
inspiration for bassists of all generations and a musician who synthesizes all the
fundamental characteristics of an ideal bass player. This dissertation is inspired by
Patitucci’s example and by the urge to fill a gap in the specialized literature concerning
the history and application of different left and right hand techniques on the electric and
double bass. The main purpose of this study is to create the backbone of a bass program
for teaching both instruments using John Patitucci as example. His technical approach on
both instruments and his soloing vocabulary are points of departure of this dissertation. I
begin my study with the historical origins of Patitucci’s techniques ending with the
development of exercises created in order to teach his techniques and vocabulary to those
who aspire to play electric and double bass; RESUMO: Baixo elétrico e contrabaixo, dois instrumentos distintos que partilham uma
função comum: a possibilidade de produzir um conjunto de notas capazes de interligar
uma grelha harmonia a uma base rítmica, criando uma coesão estética e musical,
sobretudo na música jazz. A capacidade de um baixista de conseguir alcançar de forma
eficiente esta ligação como sólido suporte para um “ensemble” musical está na base de
uma sua eventual afirmação profissional. Há músicos que apesar das diferencias técnicas
entre estes dois instrumentos, decidiram tocar ambos; alguns deles conseguiram destacarse,
usando e trocando o baixo elétrico e o contrabaixo para servir melhor diferentes
situações musicais. O contrabaixo e baixo elétrico têm características em comum mas ao
mesmo tempo diferem por apresentar algumas diferenças técnica substanciais; será por
isso possível abordar, explorar e aprender ambos utilizando uma mesma base
metodológica? Com o intuito de explorar esta possibilidade direcionei a minha pesquisa
para o estudo de um músico que no curso da sua longa carreira consegui grande destaque
em quanto baixista elétrico e contrabaixista. John Patitucci é a síntese desta tipologia de
músico, sendo uma fonte de inspiração para baixistas de todas as gerações. Esta
dissertação é inspirada no seu exemplo e no desejo de colmatar o vazio presente na
literatura musical comum aos dois instrumentos sobre a história e aplicação das técnicas
da mão esquerda e direita. O foco principal é a criação de uma base sólida para o futuro
desenvolvimento de um programa de ensino comum para o baixo eléctrico e o
contrabaixo, utilizando o vocabulário técnico e improvisativo de Patitucci como ponto de
partida. A dissertação aborda as origens históricas das técnicas utilizadas por Patitucci desenvolvendo, numa fase sucessiva, exercícios criados com a função de ensinar as suas
técnicas aos que desejarem aprofundar a prática do baixo elétrico e do contrabaixo. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18726 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|