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http://hdl.handle.net/10174/17611
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Title: | The oiseau-lyre wind trios: a critical study of interpretations documented in sound recordings |
Authors: | Stockwell, Catherine McGee |
Advisors: | Gibson, Benoît |
Keywords: | Trio d'anches de Paris Fernand Oubradous Oiseau-Lyre Wind Trios Trio d´anches de Paris Fernand Oubradous Trios de Sopro Oiseau-Lyre |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | The Oiseau-Lyre Wind Trios, a collection of seven works for oboe, clarinet, and bassoon
by French composers of the early 20th century (among them Jacques Ibert, Darius Milhaud, and
Georges Auric), form a substantial part of the performance repertoire of any reed trio. To date,
the study and presentation of these pieces has been complicated by inconsistencies in the
published parts and the inexistence of general scores for the works. In addition, a collection of
historical recordings of the trios released by Oiseau-Lyre as an accompanying reference to the
published parts have largely been forgotten. Archival research presented in this thesis
establishes the Oiseau-Lyre Wind Trios as representative of an explosion of composition for the
three reed instruments during the 1930s, inspired by the popularity of the Trio d’anches de Paris,
an ensemble founded by Fernand Oubradous in 1927. Four works from the Oiseau-Lyre
collection are examined here: J. Ibert, Cinq pièces en trio; H. Barraud, Trio pour hautbois,
clarinette e basson; G. Auric, Trio pour hautbois, clarinette e basson; and D. Milhaud, Suite
d’après Corrette. Content analysis of the published instrumental parts details interpretive
challenges, in particular those challenges which arise from inconsistencies and ambiguities in the
printed parts. Further, this document examines the recorded performances of these works by the
Trio d’anches de Paris which once accompanied the publications and addresses issues of periodrelated
sound and interpretation as well as presenting performance solutions practiced by the
original ensemble. In conclusion, this thesis presents a methodology for using the historic
recordings as a reference for editing the instrumental parts of the Oiseau-Lyre Wind Trios and
constructing a requisite set of corresponding full scores; OS TRIOS DE SOPRO DE OISEAU-LYRE: UM ESTUDO CRITICA DE
INTERPRETAÇÃO DOCUMENTADO EM GRAVAÇÃO
RESUMO:
Os trios de sopro de Oiseau-Lyre, uma colecção de sete obras para oboé, clarinete e
fagote por compositores franceses do início do século XX (entre eles Jacques Ibert, Darius
Milhaud e Georges Auric), constituem uma parte substancial do repertório de música de câmara
para trio de palhetas. Até à data, o estudo e a apresentação destas peças tem sido dificultada por
inconsistências nas partes publicadas e pela inexistência de partituras gerais para as obras. Além
disso, uma colecção de gravações históricas dos trios lançada pelo Oiseau-Lyre para servir como
referência às peças, foi em grande parte esquecida. A pesquisa de arquivo apresentada nesta tese
estabelece os trios de sopro de Oiseau-Lyre como representante de uma explosão de composição
para os três instrumentos de palheta durante a década de 1930, inspirada pela popularidade do
Trio d'anches de Paris, um ensemble fundado por Fernand Oubradous em 1927. Quatro obras da
colecção Oiseau-Lyre são examinadas neste documento: J. Ibert, Cinq pièces en trio; H. Barraud,
Trio pour hautbois, clarinette e basson; G. Auric, Trio pour hautbois, clarinette e basson; e D.
Milhaud, Suíte d'après Corrette. A análise do conteúdo das partes instrumentais publicadas
especifica desafios interpretativos, em especial aqueles que surgem de inconsistências e
ambiguidades nas partes impressas. Além disso, este documento analisa as gravações feitas pelo
Trio d'anches de Paris, que anteriormente acompanharam as publicações e aborda questões de
som e estilo do período, bem como apresenta soluções de interpretação adoptadas pelo ensemble
original. Em conclusão, este trabalho apresenta uma metodologia para usar as gravações
históricas como referência para a edição das partes instrumentais dos trios de sopro de Oiseau-
Lyre e para a construção de partituras gerais correspondentes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17611 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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