Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15867
|
Title: | Inovação tecnológica num contexto europeu: impacto da dimensão das empresas e estrutura de mercado |
Authors: | Coimbra, Cláudia Maria Pires de Carvalho |
Advisors: | Pires, Cesaltina Maria Pacheco Sarkar, Soumodip |
Keywords: | Inovação tecnológica Dimensão da empresa Estrutura de mercado Determinantes da inovação CIS Tomada de decisão Processo de inovação Technological innovation Firm size Market structure Determinants of innovation CIS Decision-making Innovation process |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este trabalho começa por apresentar uma revisão narrativa e uma revisão sistemática da
literatura sobre o impacto na inovação tecnológica da dimensão empresarial e da
estrutura de mercado, onde se verifica que os resultados são contraditórios. De seguida,
são estimados vários modelos econométricos usando dados europeus do CIS4 para
explicar: (i) a escolha entre os vários tipos de inovação; (ii) o processo de inovação
desde a decisão de inovar, ao esforço de investimento e à eficiência na sua conversão
em output de inovação. São avaliados o impacto da dimensão empresarial e da estrutura
de mercado e a forma como a dimensão interage com os restantes factores. Os
resultados confirmam parcialmente a vantagem das grandes empresas e de mercados
mais concentrados, concluindo-se que o impacto é diferente nas várias fases do processo
de inovação e que o impacto dos outros factores na probabilidade de inovar é maior para
as pequenas empresas; ABSTRACT: This work starts with a narrative survey and a systematic revision of the literature on the
impact of the firm size and market structure on technological innovation, concluding
that the existing results on this issue are contradictory. Then several econometric
models are estimated, using CIS4 European data, to explain: (i) the choice among
several types of innovation; (ii) the process of innovation, from the decision to innovate
to the investment effort and the efficiency of its conversion into innovation output. The
impact of the firm size and market structure are evaluated, as well as the way firm size
interacts with the remaining factors. The results partially confirm the advantage of large
firms and more concentrated markets, and show that their impact is different in the
several innovation process phases, and that the impact of other factors on the probability
of innovating is larger for small firms. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15867 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|