Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15696

Title: O jogo simbólico no jardim de infância
Authors: Costa, Maria Helena Martins Rodrigues da Silva
Advisors: Sousa, Alberto B.
Sebastião, Luís Miguel
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A preocupação em educar em valores está hoje bem presente na nossa sociedade e a sua pertinência justifica-se, na medida em que cada vez mais nos preocupamos com determinados princípios éticos que servem como modelo, para pautar as nossas próprias acções e as que estabelecemos com os outros. Perante os constantes desafios com que nos defrontamos, a educação apresenta-se como, por um lado, uma necessidade e por outro, um elemento essencial na construção de um mundo global onde existam valores. O estudo que se pretende realizar terá como objectivo principal verificar em que medida as crianças entre os três/seis anos do ensino infantil interiorizam valores, convertendo-os em guias de conduta, construindo, a sua organização de valores. Os contos infantis contados pelos educadores, imaginados e vivenciados pelas crianças brincando de “jogo de faz-de-conta”, fazem com que a criança experiencie os valores focados na história, desenvolvendo um processo de interiorização-identificação em valores que lhes permitirá um desenvolvimento do Sistema Pessoal de Valores; Summary: Symbolic play in kindergarden The concern on educating in values is now well in our society and its relevance is justified, in that increasingly we are concerned with certain ethical principles that serve as a model to govern our own actions and those we have established with others. In the presence of the continuing challenges facing us, education is presented as, first, a need and second, an essential element in building a global world where there are values. The study that is planned to make will have as main objective to verify the extent to which children between three/six years of teaching internalize values, converting them to conduct guidelines, building, thus the values of their values organization. The children's tales told by educators, imagined and experienced by children playing “game of make-believe“, make the child experiencie in values focused on the tale, developing a process of internalising-identifeing values.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15696
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese Doutoramento.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois