Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15526
|
Title: | Biblioteca escolar com ou sem bibliotecário?: estudo de impacto no sucesso escolar em escolas básicas integradas |
Authors: | Guimarães, Ana Isabel Alves Vieira Novo |
Advisors: | Calixto, José António Vaz, Francisco |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta investigação estuda o impacto da formação específica do professor bibliotecário
no sucesso escolar e educativo dos alunos em Portugal. O estudo adoptou métodos
qualitativos e foi efectuado em 20 Escolas Básicas Integradas (EBIs), pertencentes às
cinco Direcções Regionais de Educação (DREs) e integradas na Rede de Bibliotecas
Escolares (RBE) até 2005. O trabalho de campo decorreu no ano lectivo de
2006/2007.
Embora a análise das taxas de transição / conclusão não permita concluir com
segurança uma relação de causa efeito entre a existência de professores
bibliotecários com formação específica e o sucesso escolar dos alunos, este estudo
sugere ainda assim que as suas competências profissionais têm impacto indirecto nos
sucessos e o seu perfil pessoal era percepcionado como tendo impacto directo no
sucesso educativo. Estabelece-se uma relação entre professores bibliotecários com
adequada formação e a qualidade das bibliotecas escolares que se reflecte em mais
oportunidades de sucesso educativo para os alunos.
Sugerem-se algumas recomendações no sentido da valorização do cargo de professor
bibliotecário, formação especializada e um perfil pessoal adequado daqueles que
ocupam este lugar e mais e melhores condições para um trabalho colaborativo,
fundamental para o sucesso educativo dos alunos; ABSTRACT:This research examines the impact teacher librarian’s specific training has on
student’s academic achievement and educational attainment in Portugal. The study
adopted qualitative methods and was conducted in 20 elementary schools (EBIs),
belonging to the five Portuguese Educational Regions (DREs) and integrated into the
School Libraries Network (RBE) until 2005. The fieldwork took place during 2006/2007
academic year.
Although the analysis of school transition / completion rates does not allow to
conclude with certainty about the existence of a cause-effect relationship between
qualified teacher librarians and students' academic achievement, this study suggests
nevertheless that their professional skills have indirect impact on the achievements
and their personal abilities were perceived as having direct impact on educational
attainment. It sets a relationship between qualified teacher librarians and good
school libraries, which is reflected on more opportunities for students’ educational
attainment.
Some recommendations are suggested aiming a greater appreciation of teacher
librarians post, specialized training and adequate personal profile of those who
perform this role and more and better conditions for collaborative work, which is
fundamental for students’ educational attainment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15526 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|