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http://hdl.handle.net/10174/14934
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Title: | A cultura material, a musealização e o turismo |
Authors: | Gonçalves, Maria Alexandra Patrocínio Rodrigues |
Advisors: | Ramos, Francisco Martins Costa, Carlos Manuel Martins |
Keywords: | Turismo cultural Gestão Experiência turística Museu Cultural tourism Management Tourist experience Museums |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A discussão sobre os museus e o turismo parte da noção que existem novos paradigmas emergentes na sociedade, aos quais o museu não pode permanecer indiferente.
Os trabalhos de investigação mais recentes revelam que o turista da pós-modernidade valoriza e procura nos destinos que visita aspectos como: interactividade, autenticidade, experiências multissensoriais e envolvimento emocional nos locais que visita. A pergunta principal é: Estarão os museus e os seus profissionais a ir ao encontro das expectativas e das necessidades destes visitantes? Quais são as determinantes principais da experiência turística nos museus?
Mesmo em organizações não-lucrativas, como é o caso dos museus, é necessária a adopção de um pensamento estratégico que contribua para a sua aproximação e resposta a diferentes públicos, mas também a uma cooperação entre os profissionais dos museus e do turismo.
As exigências da sociedade pós-moderna têm ditado uma nova forma de estar dos indivíduos. Propõem-se por isso novas orientações para o tempo de lazer que dêem resposta a uma experiência de visita que possa corresponder à realização de quatro funções essenciais: Educação, Entretenimento, Emoção e Experimentação (4 E’s da experiência museológica); ABSTRACT: The discussion about museums and tourism starts from the notion that there are new emergent paradigms in our society to which museums cannot stay indifferent.
Tourism and the tourist activity use the exclusivity and the singularity of places as main attraction poles of the destinations. Recent research shows that the post-modern tourist value and demands aspects such as: interactivity, authenticity, multi-sensorial experiences and emotional engagement at the places they visit. The main question is: Are there museums and their professionals answering to the visitor expectations and needs? Which are the main determinants of the touristic experience at the museum?
Even at those non-profit organizations – such as museums- it is necessary to adopt a strategic thinking that enables the approach and answers to the different types of publics, but also the cooperation between museum and tourism professionals. Today the post-modern society evidences new ways of living. That is why we need new perspectives for leisure time, new ways of offering a visitor experience that answers four main dimensions: Education, Entertainment, Emotion and Experimentation (the 4 E’s of the museological experience). |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14934 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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