|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14535
|
Title: | Contributos para a compreensão do processo de empatia e do seu desenvolvimento |
Authors: | Godinho, Tânia João Lopes Carriço Gomes |
Advisors: | Biscaia, Constança |
Keywords: | Empatia Vinculação Regulação emocional Empathy Attachment Self regulation |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente investigação tem como objectivo estudar a empatia numa perspectiva
desenvolvimental, para perceber as relações entre empatia, vinculação e regulação
emocional, aferindo se esta pode ser transmitida de pais para filhos.
A amostra é constituída por 609 sujeitos, 406 adultos e 203 crianças. Os instrumentos
utilizados nos adultos foram o Índice de Reactividade Interpessoal, adaptado para a
população portuguesa por Limpo, Alves & Castro (2010); a Escala de Vinculação do
Adulto, adaptada por Canavarro, Dias & Lima (2006) e o Questionário de Regulação
Emocional, adaptado por Vaz & Martins (2008). Nas crianças, utilizou-se a Escala de
Avaliação de Empatia, adaptada por Veiga & Santos (2011).
Concluiu-se que existem relações significativas entre empatia, vinculação e regulação
emocional, embora sem mediação por parte desta última; a dimensão afectiva da
empatia ganha preponderância, principalmente a preocupação empática e o
desenvolvimento empático nas crianças parece estar muito dependente desta dimensão
afectiva; Abstract:
Contributions to the understanding of the process of empathy and its development
This investigation has two purposes: study possible relationships between empathy,
attachment and self-regulation and understand if empathy can be transmitted between
parents and children, all considering a developmental approach.
This investigation used 609 subjects, 406 adults and 203 children. In adults were
administered Índice de Reactividade Interpessoal, adapted for portuguese population by
Limpo, Alves & Castro (2010); Escala de Vinculação do Adulto, adapted by Canavarro,
Dias & Lima (2006) and Questionário de Regulação Emocional, adapted by Vaz &
Martins (2008). In children were administered Escala de Avaliação de Empatia, adapted
by Veiga & Santos (2011).
The results showed significant relations between empathy, attachment and selfregulation,
without mediation effect by the latter; affective dimension has
preponderance, especially empathic concern and empathic development in children
seems to be very dependent on this affective dimension. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14535 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|