|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14091
|
Title: | O processo de tornar-se educador de infância num contexto de prática pedagógica supervisionada |
Authors: | Ludovico, Olga Maria Teixeira Amaral |
Advisors: | Gonçalves, José Alberto Mendonça Neto, António José dos Santos |
Keywords: | Formação inicial de educadores de infância Desenvolvimento profissional Prática pedagógica Supervisão Projecto curricular de grupo Initial trainning of pre-school educators Professional development Teaching practice Supervision Group curriculum project |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo, de natureza qualitativa, tem como principal objectivo conhecer o processo de
tornar-se educador de infância num contexto de prática pedagógica supervisionada.
Para tal, realizámos entrevistas semi-estruturadas a doze alunas que, no ano lectivo
2005/2006, frequentavam o último ano da Licenciatura em Educação de Infância da Escola
Superior de Educação da Universidade do Algarve, e às respectivas seis educadoras
cooperantes. Procedemos, também, à análise documental de três Projectos Curriculares de
Grupo e de três Análises Críticas a três Projectos Curriculares de Grupo, e de um conjunto
de Reflexões Individuais da prática pedagógica, produzidas pelas alunas, durante o ano
lectivo.
O estudo evidencia a importância da prática pedagógica supervisionada como
espaço/tempo propício para aprender a ser educador de infância, para começar a definir a
identidade profissional e a profissionalidade. Mostra, ainda, que o envolvimento em
dinâmicas de projecto potencia o desenvolvimento de um conjunto de competências
necessárias a um eficiente desempenho futuro da profissão; ABSTRACT: The main aim of this study, which is qualitative in nature, is to find out about the process
of becoming a pre-school educator in the context of supervised teaching practice.
As such, we held semi-structured interviews with twelve students who, in the 2005/2006
academic year, attended the final year of the Licentiate in Pre-School Education at the
Higher School of Education of the University of the Algarve, as well as with the six
cooperating educators. We also analysed documents of three Group Curriculum Projects
and three Critical Analyses of three Group Curriculum Projects, in addition to a series of
Individual Reflections on teaching practice produced by the students during the academic
year.
The study demonstrates the importance of supervised teaching practice as an ideal vehicle
for the students to learn how to be pre-school educators and to begin defining their
professional identity and approach. It further shows that the involvement in project
dynamics promotes the development of a series of skills necessary for the efficient exercise
of the profession in the future. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14091 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|