Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12336
|
Title: | Redução para piano: três especificidades |
Authors: | Mikirtumov, Yan |
Advisors: | Tomaz, Mário Pedro |
Keywords: | Redução Piano Lopes-Graça Boulez Eötvös |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este projeto de investigação foca a análise das diversas problemáticas no domínio da redução
para piano suscitadas por linguagens e por obras emblemáticas do repertório musical
contemporâneo. O estudo teve como principal objetivo compreender realizar uma redução para
piano, tendo como base os estudos que se debruçam sobre questões de orquestração, transcrição,
acompanhamento, bem como inúmeros exemplos de reduções existentes.
São realizados estudos sobre as diferenças entre redução e transcrição para piano, sobre os
critérios de escolha de material musical, sobre a reorquestração da conteúdo nas reduções, sobre
a problemática de execução das reduções ao piano, sobre questões de leitura à primeira vista e,
finalmente, sobre aspetos de apresentação.
O conteúdo de investigação é dividido de acordo com três especificidades das reduções para
piano. Como exemplo de cada uma delas foram realizadas novas reduções das seguintes obras:
Concerto da Camera col Violoncello Obbligato de Lopes-Graça; Pli selon pli de Boulez e ópera
Lady Sarashina de Eötvös. A génese destas obras e os procedimentos necessários à sua redução
foram também objeto de estudo nesta dissertação. Todas as reduções foram apresentadas
publicamente e preparadas para edição.
O estudo aqui realizado pretende contribuir para a melhoria do conhecimento sobre as reduções
para piano, procurando definir ou ajudar à compreensão das soluções viáveis pianisticamente e
facilmente aplicáveis na prática; ### Abstract
Piano Reduction: Three Specificities
Author: Yan Mikirtumov
This research project focuses on the analysis of various problems in the field of piano reduction
that are caused by languages and emblematic works of contemporary repertoire. This work aims
to understand how to make a piano reduction and is based on studies that address various issues
in orchestration, transcription, accompaniment and numerous examples of existing piano
reductions.
Studies were made on the difference between piano reduction and transcription, on the selection
criteria of musical material, on re-orchestration of content in piano reduction, and on issues
related with performance of reduction at the piano, sight-reading and aspects of score
presentation.
The content of this research is divided into three specifications of piano reductions. For each
section an example was done of each of these works: Lopes-Graça´s Concerto da Camera col
Violoncello Obbligato; Boulez´s Pli selon pli and Eötvös´s opera Lady Sarashina. The genesis of
these works and their related process of reduction was also studied in this dissertation. All
reductions were prepared for edition and presentation to the public. This study aims to contribute
to the knowledge on piano reduction, seeking for viable pianistic solutions which can be easily
applied in practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12336 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|