|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12086
|
Title: | Estudo sobre a avaliação do desempenho dos docentes do 3º ciclo do ensino básico e secundário do Alentejo: identificação de indicadores e procedimentos considerados relevantes pelos docentes |
Authors: | Martins, Luís Manuel Barão |
Advisors: | Borralho, António Manuel Águas |
Keywords: | Avaliação do desempenho Procedimentos Indicadores 3º ciclo do ensino básico e ensino secundário Assessment of techer performance Procedures Indicators 3 rd cycle of basic education and secondary education |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A avaliação do desempenho docente tem vindo a ocupar um lugar preponderante nas
políticas educativas de países como Portugal onde, em 2007, as alterações do Estatuto
da Carreira Docente marcaram uma viragem no processo de avaliação do desempenho
docente.
Enfocado, normativamente, no desenvolvimento profissional e na prestação de contas, o
novo modelo de avaliação foi amplamente contestado pelos professores tendo
originado, em seis anos, várias reformulações que nunca foram totalmente acolhidas
pelos avaliados.
Na sequência da última alteração legislativa em 2012 desenvolvemos este estudo,
destinado a identificar os procedimentos e indicadores considerados relevantes na
avaliação do desempenho docente pelos professores do 3º Ciclo do Ensino Básico e
Ensino Secundário em funções nas escolas públicas do Alentejo.
Identificados os procedimentos e indicadores, concluímos ainda que os inquiridos
exigiam uma avaliação competente, plural nos instrumentos e nas fontes, idónea,
informada e promotora do desenvolvimento profissional e da qualidade da escola; Study on the evaluation of the performance of 3rd Cycle of Basic and Secondary
Education teacher’s in Alentejo: identification of indicators and procedures deemed
relevant by the teachers.
### Abstract:
The assessment of teacher’s performance has come to occupy a dominant place in the
educational policies of countries like Portugal where, in 2007, amendments to the
Teaching Career Statute marked a turning point in the evaluation of teacher
performance.
Focused, normatively, on professional development and accountability, the new
evaluation model has been widely opposed by teachers having originated in six years,
several changes that have never been fully embraced by those who are evaluated.
Following the last legislative change in 2012, we developed this study to identify the
procedures and the indicators deemed relevant in evaluating teacher performance by
teachers of the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education in functions in
the public schools of the Alentejo.
Once we identified procedures and indicators, we conclude that respondents still
demanded a competent assessment, which would use diversified instruments and
sources, suitable, informed, promoting professional development and school quality. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12086 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|