Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11830

Title: As intenções empreendedoras como preditores das intenções de abandono académico: um estudo exploratório
Authors: Frazão, Lourenço da Conceição
Advisors: Figueira, Eduardo Álvaro do Carmo
Keywords: Empreendedorismo
Abandono académico
Preditores do abandono académico
Ensino superior
Intenções
Entrepreneurship
Student's drop out
Drop out predictors
Higher education
Intentions
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo, de carácter exploratório e de natureza, essencialmente, quantitativa, teve em vista analisar e compreender a relação entre intenções empreendedoras e intenções de abandono académico em alunos do 1º ano de licenciatura de cursos de engenharia e de turismo. O trabalho empírico foi conduzido através de um questionário em duas Universidades portuguesas de regiões e contextos culturais e sociais contrastantes. O estudo mostrou a existência de uma relação significativa entre intenções empreendedoras e intenções de abandono académico. Esta relação é explicada pelo reconhecimento de oportunidades empreendedoras, pela satisfação da criação do seu próprio emprego e pelo ensino do empreendedorismo, o qual surgiu como factor atenuador das intenções de abandono académico. O estudo confirmou a existência de preditores de abandono académico já identificados em estudos anteriores mostrando, igualmente, a influência dos hábitos culturais e das intenções empreendedoras como preditores desse abandono. Estes preditores constituíram-se, também, como preditores das intenções empreendedoras. Face aos resultados, considera-se importante sensibilizar os decisores políticos e a comunidade científica para a necessidade de estudar o abandono académico enquanto problema institucional. Aponta-se, ainda, a necessidade da Universidade implementar o ensino do empreendedorismo como um vector estratégico da sua acção e a mudar as suas práticas de modo a que o empreendedorismo se afirme como potenciador da construção de uma carreira geradora de valor económico, social e estético; ### ABSTRACT: The present study is exploratory and quantitative. The goal was to analyse and to understand the relationship between entrepreneurial intentions and student’s drop out. The empirical research was based on the analysis of the answers to an administered questionnaire to students attending the first year of civil engineering, informatics/computers and telematics, and tourism courses from two Portuguese universities from different regions and cultural and social contexts. The study showed a statistical significant relationship between the students’ entrepreneurial and drop out intentions. This relationship is explained through the recognition of entrepreneurial opportunities, the satisfaction in creating an own job and the entrepreneurship teaching, which arises as an attenuating factor of drop out intentions. The study confirmed the existence of drop out predictors already identified in previous studies. It also showed the influence of cultural habits and entrepreneurial intentions as predictors of a drop out decision. These predictors were simultaneously predictors of entrepreneurial intentions. According to these results, it is important to be aware of the decision makers and the scientific community to what concerns the need to study the student’s drop out as an institutional problem. It should recommend an entrepreneurial teaching implementation in the university as an action strategic vector, and the change in the university practice, in order that entrepreneurship might become a professional career generating value as well as an effective way of attenuating the student’s drop out.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11830
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
L.Frazão_tese PhD_2011.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois